MINÄ KEHITYN : seksuaaliterveyttä edistävä toiminnallinen tapahtuma 7. luokan pojille
Jäsberg, Jonna (2015)
Jäsberg, Jonna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275135
Tiivistelmä
Jäsberg, Jonna. ”Minä kehityn”. Seksuaaliterveyttä edistävä toiminnallinen tapahtuma 7. luokan pojille. Helsinki, kevät 2015, 52 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen tapahtuma 7. luokan pojille seksuaaliterveyden edistämisestä. Tavoitteena oli parantaa nuorten tietoja seksuaaliterveydestä ja luotettavista seksuaaliterveyden tiedonlähteistä. Toiminnallinen tapahtuma käsitti yksilö- ja ryhmässä oppimista.
Teoriaosuuden toiminnalliselle tapahtumalle muodosti seksuaaliterveyden edistäminen, seksuaalikasvatus ja nuoren fyysinen sekä psyykkinen kehittyminen. Teoriasta kävi ilmi, että nuorilla on oikeus ja tarve saada luotettavaa tietoa seksuaaliterveydestä ja seksuaalisuudesta. Muun muassa kouluterveyskyselyn kautta on huomattu, että etenkin pojilla on puutteita seksuaaliterveyden tiedoista.
Yhteisöanalyysin teko toimi pohjana tapahtuman suunnittelulle. Siihen sisältyi tutkittuun tietoon, toimintaympäristöön sekä nuorten käytössä olevaan kirjallisuuteen perehtyminen. Toiminnallinen tapahtuma toteutettiin oppilaiden omassa kouluympäristössä yhtenä tapahtumakertana. Toteutusta edelsi myös tutustumiskäynti luokassa, mikä edisti tapahtuman yksilöllistämistä juuri kyseiselle luokalle. Toiminnallisessa tapahtumassa sosiokonstruktiiviset eli yhteistoiminnalliset työskentelytavat tukivat ohjauksen lisäksi aiheessa pysymistä.
Toiminnallisen tapahtuman arviointi tapahtui kirjallisen ja suullisen palautteen sekä oman arvioinnin kautta. Nuoret arvioivat kirjallisesti ja tapahtumassa mu-kana olleet aikuiset suullisesti. Avoimiin kysymyksiin vastaaminen oli nuorilta vähäsanaista. Arvioinnista kävi kuitenkin ilmi, että toiminnallinen tapahtuma oli suurimmaksi osaksi kiinnostava ja hyödyllinen. Tapahtuman tavoite edistää luotettavien tiedonlähteiden käyttöä ja oppiminen seksuaaliterveydestä saavutettiin, koska nuoret toimivat tehtävänantojen mukaisesti. Eniten oppilaita kiinnosti Väestöliiton internetpeli Superori, joka sisälsi väittämiä ja vastauksia seksuaaliterveydestä.
Johtopäätöksenä toiminnallisesta tapahtumasta on se, että poikia kiinnostaa ja heillä on tarve tietää seksuaaliterveydestä ja seksuaalisuudesta. Tapahtumasta nousi esille nuorien kiinnostus peleihin. Oppimista tuki oppilaita kiinnostava opetustapa.
Asiasanat: seksuaaliterveys, terveyden edistäminen, seksuaalikasvatus, fyysinen kehitys, psyykkinen kehitys, pojat, toiminnallinen opinnäytetyö
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen tapahtuma 7. luokan pojille seksuaaliterveyden edistämisestä. Tavoitteena oli parantaa nuorten tietoja seksuaaliterveydestä ja luotettavista seksuaaliterveyden tiedonlähteistä. Toiminnallinen tapahtuma käsitti yksilö- ja ryhmässä oppimista.
Teoriaosuuden toiminnalliselle tapahtumalle muodosti seksuaaliterveyden edistäminen, seksuaalikasvatus ja nuoren fyysinen sekä psyykkinen kehittyminen. Teoriasta kävi ilmi, että nuorilla on oikeus ja tarve saada luotettavaa tietoa seksuaaliterveydestä ja seksuaalisuudesta. Muun muassa kouluterveyskyselyn kautta on huomattu, että etenkin pojilla on puutteita seksuaaliterveyden tiedoista.
Yhteisöanalyysin teko toimi pohjana tapahtuman suunnittelulle. Siihen sisältyi tutkittuun tietoon, toimintaympäristöön sekä nuorten käytössä olevaan kirjallisuuteen perehtyminen. Toiminnallinen tapahtuma toteutettiin oppilaiden omassa kouluympäristössä yhtenä tapahtumakertana. Toteutusta edelsi myös tutustumiskäynti luokassa, mikä edisti tapahtuman yksilöllistämistä juuri kyseiselle luokalle. Toiminnallisessa tapahtumassa sosiokonstruktiiviset eli yhteistoiminnalliset työskentelytavat tukivat ohjauksen lisäksi aiheessa pysymistä.
Toiminnallisen tapahtuman arviointi tapahtui kirjallisen ja suullisen palautteen sekä oman arvioinnin kautta. Nuoret arvioivat kirjallisesti ja tapahtumassa mu-kana olleet aikuiset suullisesti. Avoimiin kysymyksiin vastaaminen oli nuorilta vähäsanaista. Arvioinnista kävi kuitenkin ilmi, että toiminnallinen tapahtuma oli suurimmaksi osaksi kiinnostava ja hyödyllinen. Tapahtuman tavoite edistää luotettavien tiedonlähteiden käyttöä ja oppiminen seksuaaliterveydestä saavutettiin, koska nuoret toimivat tehtävänantojen mukaisesti. Eniten oppilaita kiinnosti Väestöliiton internetpeli Superori, joka sisälsi väittämiä ja vastauksia seksuaaliterveydestä.
Johtopäätöksenä toiminnallisesta tapahtumasta on se, että poikia kiinnostaa ja heillä on tarve tietää seksuaaliterveydestä ja seksuaalisuudesta. Tapahtumasta nousi esille nuorien kiinnostus peleihin. Oppimista tuki oppilaita kiinnostava opetustapa.
Asiasanat: seksuaaliterveys, terveyden edistäminen, seksuaalikasvatus, fyysinen kehitys, psyykkinen kehitys, pojat, toiminnallinen opinnäytetyö