Nuorten mielen hyvinvoinnin tukeminen digitaalisilla alustoilla : harjoitevideot yläkouluikäisille
Jaurto, Varpu; Kakko, Lotta; Kauppinen, Nitta (2025)
Jaurto, Varpu
Kakko, Lotta
Kauppinen, Nitta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726133
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveyshaasteet, erityisesti ahdistuneisuusoireet ovat yleistyneet viime vuosien aikana. Mielen hyvinvointia tukevat digitaaliset harjoitteet voivat toimia ennaltaehkäisevänä tekijänä. Opinnäytetyönä toteutettiin mielen hyvinvointia tukevia lyhytharjoitteita 13–16- vuotiaille nuorille digitaalisilla alustoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda harjoitevideoita, jotka tarjoavat nuorille erilaisia keinoja oman mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa, joka vastasi harjoitteiden jakamisesta sosiaalisen median kanaville sekä omille nettisivuilleen. Opinnäytetyössä keskityttiin harjoitteisiin, joiden on tutkimusten mukaan todettu auttavan erityisesti ahdistusoireissa. Videosarja koostui viidestä erilaisesta harjoitteesta, josta nuoren on mahdollista löytää itselleen sopivin ja hyödyllisin.
Opinnäytetyössä tutkittiin mindfullnessin, emotionaalisen vapautuksen tekniikan, progressiivisen lihasrentoutuksen, hengitysharjoitusten sekä kiitollisuusharjoitusten mielen hyvinvointiin liittyviä tutkimuksia, joista valittiin nuorille toimivia harjoitteita. Harjoitteiden lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin menetelmien fyysisiä vaikutuksia kehoon, joista Mannerheimin Lastensuojeluliitto julkaisi nuorille suunnatun koosteen ylläpitämällään verkkosivulla.
Palautetta kerättiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton asiantuntijalta. Palautteen perusteella harjoitevideot tukivat nuorten mielen hyvinvointia niiden monipuolisuuden ja käytännönläheisyyden vuoksi. Nuorten palautteen kuuleminen harjoitteista olisi tulevaisuudessa hyödyllistä. Young people's mental health challenges have increased in recent years. Digital exercises that support mental well-being can serve as a preventive factor. The thesis was conducted in the implementation of short exercises that support mental health for 13–16-year-old. The goal of the thesis was to create exercise videos that provide young people with various ways to maintain their well-being.
The thesis was carried out in collaboration with the Mannerheim League for Child Welfare, which was responsible for sharing the exercises on social media channels as well as on the website maintained by them. In the thesis, focus was on exercises that have been proven to specifically help with anxiety. The video series consisted of five different exercises, from which the young person can find the most suitable and useful one for themselves.
In the thesis studies were researched related to mindfulness, emotional release techniques, progressive muscle relaxation, breathing exercises, and gratitude exercises for well-being. In addition to the exercises, the thesis addressed their physical effects of practices on the Mannerheim League for Child Welfare's Youth website.
Feedback was gathered by Mannerheim League for Child Welfare's Youth expert. Based on feedback videos supported young people's mental well-being due to their versatility and practical approach. In the future, it woud be beneficial to hear young people’s feedback on the exercises.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa, joka vastasi harjoitteiden jakamisesta sosiaalisen median kanaville sekä omille nettisivuilleen. Opinnäytetyössä keskityttiin harjoitteisiin, joiden on tutkimusten mukaan todettu auttavan erityisesti ahdistusoireissa. Videosarja koostui viidestä erilaisesta harjoitteesta, josta nuoren on mahdollista löytää itselleen sopivin ja hyödyllisin.
Opinnäytetyössä tutkittiin mindfullnessin, emotionaalisen vapautuksen tekniikan, progressiivisen lihasrentoutuksen, hengitysharjoitusten sekä kiitollisuusharjoitusten mielen hyvinvointiin liittyviä tutkimuksia, joista valittiin nuorille toimivia harjoitteita. Harjoitteiden lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin menetelmien fyysisiä vaikutuksia kehoon, joista Mannerheimin Lastensuojeluliitto julkaisi nuorille suunnatun koosteen ylläpitämällään verkkosivulla.
Palautetta kerättiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton asiantuntijalta. Palautteen perusteella harjoitevideot tukivat nuorten mielen hyvinvointia niiden monipuolisuuden ja käytännönläheisyyden vuoksi. Nuorten palautteen kuuleminen harjoitteista olisi tulevaisuudessa hyödyllistä.
The thesis was carried out in collaboration with the Mannerheim League for Child Welfare, which was responsible for sharing the exercises on social media channels as well as on the website maintained by them. In the thesis, focus was on exercises that have been proven to specifically help with anxiety. The video series consisted of five different exercises, from which the young person can find the most suitable and useful one for themselves.
In the thesis studies were researched related to mindfulness, emotional release techniques, progressive muscle relaxation, breathing exercises, and gratitude exercises for well-being. In addition to the exercises, the thesis addressed their physical effects of practices on the Mannerheim League for Child Welfare's Youth website.
Feedback was gathered by Mannerheim League for Child Welfare's Youth expert. Based on feedback videos supported young people's mental well-being due to their versatility and practical approach. In the future, it woud be beneficial to hear young people’s feedback on the exercises.
