Pienistä onnistumisista helmihetkiin: tarinoita lastensuojelutyön merkityksellisyydestä
Ersta, Marianne (2025)
Ersta, Marianne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102426379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102426379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja trendikäs niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Työn merkityksellisyyttä on tutkittu paljon, mutta sosiaalityön ja lastensuojelun kontekstissa vain vähän. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomen hyvinvointialueen lastensuojelun avohuolto.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastensuojelun avohuollon työntekijöiden kokemuksia työn merkityksellisyydestä ja tavoitteena oli lisätä tietoa työn merkityksellisyydestä lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä. Tutkimuskysymyksenä oli: Millaisia kokemuksia lastensuojelun avohuollon työntekijöillä on työn merkityksellisyydestä? Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin ja narratiivisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin lastensuojelun avohuollon työntekijöiltä kirjoituspyynnön avulla. Opinnäytetyön aineistoksi saatiin 25 tarinaa, jotka kertoivat lastensuojelutyön merkityksellisyydestä. Tutkimusaineisto analysoitiin narratiivien, narratiivisen ja kertomuksen rakenteen analyysin avulla.
Tutkimustuloksien perusteella lastensuojelutyön merkityksellisyyden kokemukset tulivat eettisestä auttamistyöstä, auttamissuhteesta, ammatillisuuden kehittymisestä ja työyhteisön tuesta. Merkityksellisyys vahvistui eettisen auttamistyön avulla, jossa keskeistä oli lapsen etu, oikea-aikainen tuki, auttaminen vaikeuksien yli, jolloin nähtiin positiivinen muutos lapsen, nuoren ja perheen hyvinvoinnissa. Auttamissuhteessa merkityksellistä oli lasten ja nuorten kohtaamiset ja luottamussuhteen saavuttaminen sekä positiivisen palautteen saaminen. Työntekijän ammatillisuus kehittyi haasteellisen työn, ammatillisen kasvun ja resilienssikyvyn myötä, joka oli merkityksellistä. Työyhteisön tuen merkityksellisyys kertoi yhteistyöstä, yhteenkuuluvuudesta, tuesta työhyvinvointiin ja jaetusta huumorista. Tutkimustuloksien yhteenvetona koostettiin yksi kertomus – kertomus mahdollisuuksista ja tarinoiden opetukset.
Tarinoiden voimalla voidaan vaikuttaa lastensuojelutyön merkityksellisyyden kokemuksiin niin työntekijä-, organisaatio- kuin yhteiskunnallisella tasolla. Merkityksellisyyden vahvistuessa lastensuojelutyöntekijät ovat tehokkaampia, luovempia, sitoutuneempia ja hyvinvoivempia, jolloin organisaatio on tuloksellisempi. Lastensuojelutyön merkityksellisyyden vahvistamiseksi tehtiin kuusi suositusta, jonka vaikutukset ulottuvat lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin kasvamiseen ja eriarvoisuuden vähentymiseen yhteiskunnassa. The topic of the study is current and trendy both in Finland and internationally. The meaningfulness of the work has been studied extensively, but only little in the context of social work and child welfare. The study was assigned by the child welfare outpatient care of the Wellbeing Services County of Central Finland.
The purpose of the study was to research the experiences of child welfare outpatient care workers about the meaningful work, and the aim was to increase knowledge about work´s meaningfulness. The research question was: What experiences do child welfare outpatient care workers have about the meaningfulness of work? The study was conducted using qualitative and narrative methods. The data was collected from child welfare outpatient care workers through a writing request. The data consisted of 25 stories that told about meaningful child welfare work. The data was analyzed using analysis of narratives, narrative analysis and narrative structural analysis.
According to the results, the experiences of meaningful child welfare work came from ethical helping work, the helping relationship, the development of professionalism and the support of the work community. The meaningfulness was strengthened through helping ethical work, in which the child's best interests, timely support, helping through difficulties were central, which resulted in a positive change in the well-being of the child, young person and family. In helping relationships, the encounters between children and young people and the achievement of a trusty relationship and receiving positive feedback were meaningful. The employee's professionalism developed through challenging work, professional growth and resilience, which was meaningful. The meaningful support of the work community spoke of cooperation, cohesion, support for work well-being and shared humor. As a summary of the results, one story was compiled – a story of possibilities and the lessons of the stories.
The power of stories can influence the experiences of the meaningful child welfare work at the employee, organizational and societal levels. When meaningfulness is strengthened, child welfare workers are more effective, creative, committed and well-being, making the organization more productive. Six recommendations were made to strengthen the meaningful child welfare work, the effects of which extend to increasing the well-being of children, young people and families and reducing inequality in society.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastensuojelun avohuollon työntekijöiden kokemuksia työn merkityksellisyydestä ja tavoitteena oli lisätä tietoa työn merkityksellisyydestä lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä. Tutkimuskysymyksenä oli: Millaisia kokemuksia lastensuojelun avohuollon työntekijöillä on työn merkityksellisyydestä? Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin ja narratiivisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin lastensuojelun avohuollon työntekijöiltä kirjoituspyynnön avulla. Opinnäytetyön aineistoksi saatiin 25 tarinaa, jotka kertoivat lastensuojelutyön merkityksellisyydestä. Tutkimusaineisto analysoitiin narratiivien, narratiivisen ja kertomuksen rakenteen analyysin avulla.
Tutkimustuloksien perusteella lastensuojelutyön merkityksellisyyden kokemukset tulivat eettisestä auttamistyöstä, auttamissuhteesta, ammatillisuuden kehittymisestä ja työyhteisön tuesta. Merkityksellisyys vahvistui eettisen auttamistyön avulla, jossa keskeistä oli lapsen etu, oikea-aikainen tuki, auttaminen vaikeuksien yli, jolloin nähtiin positiivinen muutos lapsen, nuoren ja perheen hyvinvoinnissa. Auttamissuhteessa merkityksellistä oli lasten ja nuorten kohtaamiset ja luottamussuhteen saavuttaminen sekä positiivisen palautteen saaminen. Työntekijän ammatillisuus kehittyi haasteellisen työn, ammatillisen kasvun ja resilienssikyvyn myötä, joka oli merkityksellistä. Työyhteisön tuen merkityksellisyys kertoi yhteistyöstä, yhteenkuuluvuudesta, tuesta työhyvinvointiin ja jaetusta huumorista. Tutkimustuloksien yhteenvetona koostettiin yksi kertomus – kertomus mahdollisuuksista ja tarinoiden opetukset.
Tarinoiden voimalla voidaan vaikuttaa lastensuojelutyön merkityksellisyyden kokemuksiin niin työntekijä-, organisaatio- kuin yhteiskunnallisella tasolla. Merkityksellisyyden vahvistuessa lastensuojelutyöntekijät ovat tehokkaampia, luovempia, sitoutuneempia ja hyvinvoivempia, jolloin organisaatio on tuloksellisempi. Lastensuojelutyön merkityksellisyyden vahvistamiseksi tehtiin kuusi suositusta, jonka vaikutukset ulottuvat lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin kasvamiseen ja eriarvoisuuden vähentymiseen yhteiskunnassa.
The purpose of the study was to research the experiences of child welfare outpatient care workers about the meaningful work, and the aim was to increase knowledge about work´s meaningfulness. The research question was: What experiences do child welfare outpatient care workers have about the meaningfulness of work? The study was conducted using qualitative and narrative methods. The data was collected from child welfare outpatient care workers through a writing request. The data consisted of 25 stories that told about meaningful child welfare work. The data was analyzed using analysis of narratives, narrative analysis and narrative structural analysis.
According to the results, the experiences of meaningful child welfare work came from ethical helping work, the helping relationship, the development of professionalism and the support of the work community. The meaningfulness was strengthened through helping ethical work, in which the child's best interests, timely support, helping through difficulties were central, which resulted in a positive change in the well-being of the child, young person and family. In helping relationships, the encounters between children and young people and the achievement of a trusty relationship and receiving positive feedback were meaningful. The employee's professionalism developed through challenging work, professional growth and resilience, which was meaningful. The meaningful support of the work community spoke of cooperation, cohesion, support for work well-being and shared humor. As a summary of the results, one story was compiled – a story of possibilities and the lessons of the stories.
The power of stories can influence the experiences of the meaningful child welfare work at the employee, organizational and societal levels. When meaningfulness is strengthened, child welfare workers are more effective, creative, committed and well-being, making the organization more productive. Six recommendations were made to strengthen the meaningful child welfare work, the effects of which extend to increasing the well-being of children, young people and families and reducing inequality in society.
