ADHD:n vaikutukset lasten motoriseen oppimiseen ja fysioterapeuttiset keinot sen edistämiseksi: ADHD & Liike - käytännön vinkkejä lasten motoriseen kehitykseen
Surakka, Erika; Tuovila, Niina; Kokkonen, Anniina (2025)
Surakka, Erika
Tuovila, Niina
Kokkonen, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126804
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) on monisyinen ja osittain perinnöllinen oireyhtymä. Ominaisia piirteitä oirekuvassa ovat tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Noin puolella ADHD-lapsista todetaan samanaikaishäiriönä kehityksellinen koordinaatiohäiriö, Developmental Coordination Disorder (DCD). Sen ydinoireisiin kuuluvat kehitystasoon nähden vaikeus oppia uusia motorisia taitoja sekä tuottaa koordinoituja karkea- ja hienomotorisia liikkeitä. ADHD-lapsilla motoriset häiriöt näkyvät muun muassa viivästyneenä motorisena koordinaationa, hitaina karkeamotorisina liikkeinä ja heikkona grafomotorisena kykynä. ADHD:n Käypä Hoito -suosituksen (2019) mukaan oireilevista lapsista jopa 30–50 %:lla on hieno- ja karkeamotoriikan ongelmia, jotka vaikeuttavat selviytymistä päivittäistoiminnoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tutkittua tietoa kasvatusalan ammattilaisille, ohjaajille sekä vanhemmille 6–12-vuotiaan ADHD-lapsen mahdollisista haasteista motorisen kehityksen suhteen sekä jakaa käytännön vinkkejä lapsen motorisen kehityksen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kootusta tiedosta visuaalinen gallerian kaltainen tapahtuma, joka koostui visuaalisista tuotoksista sekä toiminnallisista pisteistä, joissa osallistujat saivat sisällön sekä opiskelijoiden kanssa käytyjen keskusteluiden kautta tietoa ja ohjeistusta motorisen kehityksen huomioimiseen ADHD-lapsilla. Tapahtuma järjestettiin toimeksiantajan, Pataluodon koulun, tiloissa kahtena iltapäivänä.
Jatkotutkimusta aiheesta kaivataan, sillä monet ADHD:n ja motoristen haasteiden syy-seuraussuhteet ovat vielä fysiologisella tasolla tuntemattomia. Kuitenkin jo aiheen nykytutkimuksen pohjalta helpommin lähestyttävän ja jaettavan oppaan laatiminen voisi olla tarpeellinen jatkokehitysidea. Opas voisi olla esimerkiksi video- tai kuvamateriaalia hyödyntävä verkko-opas, joka toisi selkeästi ja helposti lähestyttävästi harjoitus- ja leikki-ideoita sekä teoriatietoa lasten kanssa toimiville aikuisille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tutkittua tietoa kasvatusalan ammattilaisille, ohjaajille sekä vanhemmille 6–12-vuotiaan ADHD-lapsen mahdollisista haasteista motorisen kehityksen suhteen sekä jakaa käytännön vinkkejä lapsen motorisen kehityksen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kootusta tiedosta visuaalinen gallerian kaltainen tapahtuma, joka koostui visuaalisista tuotoksista sekä toiminnallisista pisteistä, joissa osallistujat saivat sisällön sekä opiskelijoiden kanssa käytyjen keskusteluiden kautta tietoa ja ohjeistusta motorisen kehityksen huomioimiseen ADHD-lapsilla. Tapahtuma järjestettiin toimeksiantajan, Pataluodon koulun, tiloissa kahtena iltapäivänä.
Jatkotutkimusta aiheesta kaivataan, sillä monet ADHD:n ja motoristen haasteiden syy-seuraussuhteet ovat vielä fysiologisella tasolla tuntemattomia. Kuitenkin jo aiheen nykytutkimuksen pohjalta helpommin lähestyttävän ja jaettavan oppaan laatiminen voisi olla tarpeellinen jatkokehitysidea. Opas voisi olla esimerkiksi video- tai kuvamateriaalia hyödyntävä verkko-opas, joka toisi selkeästi ja helposti lähestyttävästi harjoitus- ja leikki-ideoita sekä teoriatietoa lasten kanssa toimiville aikuisille.
