Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten (CALD) sairaanhoitajaopiskelijoiden kielen oppiminen: narratiivinen kirjallisuuskatsaus

Maanpää, Linda-Maria (2025)

 
Avaa tiedosto
Maanpaa_Linda-Maria.pdf (816.3Kt)
Lataukset: 


Maanpää, Linda-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110226877
Tiivistelmä
Terveydenhuollon korkeakouluopiskelijat ovat yhä kulttuurisesti ja kielellisesti monimuotoisempia globalisaation ja liikkuvuuden vuoksi. Kulttuurisesti ja kielellisesti moninaiset (CALD) sairaanhoitajaopiskelijat kohtaavat koulutuksensa aikana haasteita kielen oppimisessa. Sairaanhoitajaopettajilla on olennainen rooli opiskelijoiden kielen oppimisen prosesseissa. Opettajat tarvitsevat koulutusta kehittääkseen ja ylläpitääkseen osaamistaan CALD-sairaanhoitajaopiskelijoita opettaessaan, mutta he kokevat, etteivät olleet saaneet sitä riittävästi.

Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat CALD-sairaanhoitajaopiskelijoiden kielen oppimiseen opetuksen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa Sairaanhoitajaksi Pohjois-Karjalaan- hankkeeseen tietoa kielitietoisista opetusmenetelmistä kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten CALD-sairaanhoitajaopiskelijoiden opettajille, jotta he voivat tulevaisuudessa hyödyntää katsauksesta löytyneitä tutkimustuloksia opetuksessa.

Tulosten mukaan CALD-sairaanhoitajaopiskelijoiden kielen oppimista voidaan edistää erilaisilla opetustyyleillä, visuaalisella kielen opetusmenetelmillä, roolipeleillä, lukuoppailla, tietynlaisella ryhmäopetuksella, ajan antamisella, vuorovaikutuksella, opettajien pedagogisella osaamisella ja riittävillä resursseilla. Opettajat voivat hyödyntää katsauksen tuloksia CALD-sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa. Osaamisen kehittämisen näkökulmasta oppilaitosten esihenkilöt voivat hyödyntää tuloksia perustellakseen opettajien koulutuksen tarvetta ja riittäviä resursseja opettamiseen sekä hyvien opetusmenetelmien siirtämistä käytännön työhön.
 
Healthcare students in higher education are becoming increasingly culturally and linguistically diverse due to globalization and mobility. Culturally and linguistically diverse (CALD) nursing students face challenges in language learning during their education. Nurse educators play an essential role in students' language learning processes. Teachers need further training to develop and maintain their skills in teaching CALD nursing students, but they feel that they have not received sufficient training in this area.

The purpose of this descriptive literature review was to determine the factors that influence the language learning of CALD nursing students from the perspective of teaching. The aim was to produce information on language-aware teaching methods for teachers of culturally and linguistically diverse CALD nursing students involved in a project called Becoming a Nurse in North Karelia, so that they can utilize the research findings from the review in their teaching in the future.

According to the results, the language learning of CALD nursing students can be promoted through various teaching styles, visual language teaching methods, role-playing, reading guides, specific types of group teaching, allowing sufficient time, interaction, teachers' pedagogical skills, and adequate resources. Teachers can utilize the results of the review in the teaching of CALD nursing students. From the perspective of competence development, administrative staff at institutions of higher education can use the results to justify the need for teachers’ further training and sufficient resources for teaching, as well as the transfer of good teaching methods into practical work.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste