Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Visuaalisen aineiston tutkimus : Eurovision laulukilpailun videopostikortit viestinnän välineenä

Sahramäki, Saskia (2025)

 
Avaa tiedosto
Sahramaki_Saskia.pdf (1.192Mt)
Lataukset: 


Sahramäki, Saskia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110326971
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vuosien 2012 ja 2021 Eurovision laulukilpailun videopostikorttien visuaalista sisältöä. Videopostikortit ovat kilpailevien kappaleiden välissä esitettäviä 30–60 sekunnin mittaisia videoita. Opinnäytetyön aihe syntyi kirjoittajan henkilökohtaisesta kiinnostuksesta kilpailua kohtaan ja halusta tutkia sen visuaalisen viestinnän keinoja, jotka ovat jääneet vähälle huomiolle aiemmassa kilpailuun liittyvässä tutkimuksessa.

Tutkimusmateriaalina toimineet postikortit jaettiin neljään yläteemaan temaattisen data-analyysin mallia käyttäen. Teemat olivat tarinankerronta, visuaalinen tyyli, paikkakuvasto sekä kulttuuriset viittaukset. Opinnäytetyön tutkimuksen keskiössä oli se, millaisia viestejä ja tarinankerrontaa kummankin vuoden postikortit esittävät. Lisäksi tutkittiin sitä, heijastaako niiden sisältö kyseisen vuoden kilpailun laajempaa multimodaalista teemaa. Tutkimusmateriaalia käytiin läpi luotujen teemojen kautta ja vuosia toisiinsa verraten. Vuoden 2012 Eurovision laulukilpailu järjestettiin Bakussa, Azerbaidžanissa ja vuoden 2021 kilpailu Rotterdamissa, Alankomaissa.

Opinnäytetyö osoittaa, että kilpailua isännöivä maa voi näyttäytyä hyvin erilaisena katsojalle videopostikortin toteutustavan mukaan. Toinen tarkasteltavista vuosista esittelee idealistista kuvaa isäntämaasta ja jättää postikorteissa huomiotta kilpailun esiintyjät. Toinen vuosi sen sijaan selkeästi asettaa esiintyjät etusijalle, jolloin isäntämaan oma kulttuuri näyttäytyy pienemmässä roolissa. Tulosten tulkitaan ilmentävän produktion erilaisia viestinnällisiä tavoitteita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste