Kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan nuoren aikuisen hoito
Jäntti, Elisa; Jokinen, Pinja; Hirvonen, Joona (2025)
Jäntti, Elisa
Jokinen, Pinja
Hirvonen, Joona
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527173
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaileva kirjallisuuskatsaus kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan nuoren aikuisen hoidosta. Katsauksen tavoite oli lisätä tietoa psykoedukaation vaikutuksesta ja riittävyydestä kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan nuoren aikuisen hoidossa. Opinnäytetyön tutkimus oli seuraava: ”Miten psykoedukaatio hoitomuotona auttaa nuoria aikuisia selviytymään kaksisuuntaisen mielialahäiriön kanssa?”. Opinnäytetyössä käytettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmää.
Tuloksissa psykoedukaation hyödyiksi nousivat sairauteen ja hoitoon liittyvän tiedon lisääntyminen, sairauden hyväksynnän vahvistuminen sekä stigman väheneminen. Lisäksi psykoedukaatio todettiin lisäävän hoitomotivaatiota ja avunhakuaikeita. Ryhmämuotoisen toteutuksen todettiin tuovan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vähentävän yksinäisyyttä, mikä korosti vertaistuen merkitystä nuorten aikuisten hoidossa. Myös digitaalisten interventioiden todettiin olevan toimiva vaihtoehto, sillä ne paransivat terveystiedon lukutaitoa ja madalsivat avun hakemisen kynnystä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella psykoedukaatio näyttäytyy monipuolisena menetelmänä, joka tukee nuorta aikuista sekä tiedollisesti että kokemuksellisesti. Jatkotutkimuksissa olisi tarpeen selvittää tarkemmin, millaisia vaikutuksia psykoedukaatiolla on pitkällä aikavälillä ja miten eri toteutustavat, kuten digitaalinen ja ryhmämuotoinen psykoedukaatio, eroavat toisistaan hoidon tuloksellisuuden ja nuoren aikuisen elämänlaadun näkökulmasta.
Tuloksissa psykoedukaation hyödyiksi nousivat sairauteen ja hoitoon liittyvän tiedon lisääntyminen, sairauden hyväksynnän vahvistuminen sekä stigman väheneminen. Lisäksi psykoedukaatio todettiin lisäävän hoitomotivaatiota ja avunhakuaikeita. Ryhmämuotoisen toteutuksen todettiin tuovan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vähentävän yksinäisyyttä, mikä korosti vertaistuen merkitystä nuorten aikuisten hoidossa. Myös digitaalisten interventioiden todettiin olevan toimiva vaihtoehto, sillä ne paransivat terveystiedon lukutaitoa ja madalsivat avun hakemisen kynnystä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella psykoedukaatio näyttäytyy monipuolisena menetelmänä, joka tukee nuorta aikuista sekä tiedollisesti että kokemuksellisesti. Jatkotutkimuksissa olisi tarpeen selvittää tarkemmin, millaisia vaikutuksia psykoedukaatiolla on pitkällä aikavälillä ja miten eri toteutustavat, kuten digitaalinen ja ryhmämuotoinen psykoedukaatio, eroavat toisistaan hoidon tuloksellisuuden ja nuoren aikuisen elämänlaadun näkökulmasta.
