Valmistavan yrityksen jälleenmyyjäverkoston onboarding-koulutus
Tommila, Eero (2025)
Tommila, Eero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527194
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona yritys X:n kanssa, joka on pitkään toiminut pienten moottoriveneiden valmistaja. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu useita tunnettuja brändejä, joiden veneitä on valmistettu jo vuosikymmenten ajan. Valmistuksen ohella yritys tarjoaa palveluita, kuten varaosien ja lisävarusteiden myyntiä verkkokaupan kautta jälleenmyyjille, jotka palvelevat loppuasiakkaita.
Yritys havaitsi erityisesti uusien jälleenmyyjien ja heidän myyjien puutteita verkkokaupan ja extranetin käytössä. Opinnäytetyötä tehdessä yritykseltä puuttuivat näiden järjestelmien käyttöön soveltuvat koulutusmateriaalit, mikä lisäsi henkilökohtaisen ohjeistuksen tarvetta esimerkiksi sähköpostitse ja puhelimitse. Tämä korosti tarvetta selkeille ja kattaville käyttöönottoa tukeville materiaaleille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää digitaalisten järjestelmien käytön suurimmat haasteet ja kehityskohteet. Koulutusmateriaalien suunnittelun pohjaksi kerättiin aineisto jälleenmyyjille suunnatusta kyselystä. Kysely toi esiin käytännön kehitystarpeita sekä laajempia käyttäjäkokemukseen liittyviä ongelmia. Haastattelujen pohjalta tuotettiin selkeät ja kattavat koulutusmateriaalit englanniksi joka tarjoaa työkalun yksilöllisen ohjauksen tarpeen vähentämiseksi sekä järjestelmien käytettävyyden parantamiseksi
Yritys havaitsi erityisesti uusien jälleenmyyjien ja heidän myyjien puutteita verkkokaupan ja extranetin käytössä. Opinnäytetyötä tehdessä yritykseltä puuttuivat näiden järjestelmien käyttöön soveltuvat koulutusmateriaalit, mikä lisäsi henkilökohtaisen ohjeistuksen tarvetta esimerkiksi sähköpostitse ja puhelimitse. Tämä korosti tarvetta selkeille ja kattaville käyttöönottoa tukeville materiaaleille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää digitaalisten järjestelmien käytön suurimmat haasteet ja kehityskohteet. Koulutusmateriaalien suunnittelun pohjaksi kerättiin aineisto jälleenmyyjille suunnatusta kyselystä. Kysely toi esiin käytännön kehitystarpeita sekä laajempia käyttäjäkokemukseen liittyviä ongelmia. Haastattelujen pohjalta tuotettiin selkeät ja kattavat koulutusmateriaalit englanniksi joka tarjoaa työkalun yksilöllisen ohjauksen tarpeen vähentämiseksi sekä järjestelmien käytettävyyden parantamiseksi
