Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Varhaiskasvattaja taaperon osallisuuden mahdollistajana

Lindeman, Meritta (2025)

 
Avaa tiedosto
Lindeman_Meritta.pdf (804.8Kt)
Lataukset: 


Lindeman, Meritta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527190
Tiivistelmä
Taaperon osallisuuden mahdollistaa sensitiivinen, lapsen nonverbaaliin viestintään vastaava varhaiskasvattaja ja varhaiskasvatuksen osallistava toimintakulttuuri, jossa varhaiskasvattajat jakavat näkemyksen taaperon osallisuudesta sekä kasvattajien ja vanhempien välinen kasvatusyhteistyö.

Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää miten varhaiskasvattajat mahdollistavat 1–2- vuotiaan osallisuuden varhaiskasvatuksessa ja mitä he kehittäisivät edistääkseen taaperon osallisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla Joensuun kaupungin varhaiskasvattajia kolmessa eri varhaiskasvatusyksikössä. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmällä.

Tulosten perusteella osallisuus tiedostetaan varhaiskasvatuksessa. Käsitteenä osallisuus todettiin monitulkintaiseksi. Tulosten mukaisesti pedagoginen sensitiivisyys kuvastaa hyvin osallistavaa varhaiskasvatusta ja taaperon osallisuus mahdollistuu, kun varhaiskasvattajilla on yhteinen ymmärrys taaperoikäisen osallisuudesta ja yhteinen tapa toimia. Toimivalla kasvatusyhteistyöllä edistetään taaperoikäisen osallisuutta. Tuloksista ilmeni, että varhaiskasvattajat toivovat osallisuuteen liittyvää koulutusta ja mahdollisuutta pedagogisille keskusteluille. Tuloksista voidaan myös päätellä, että osallisuuden arviointia olisi hyvä kehittää ja lisätä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyötä olisi mahdollista hyödyntää päiväkodeissa osallisuuteen liittyvässä kehittämistyössä ja koulutusten järjestämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste