Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuoteomistajan päiväkirja

Parviainen, Timo (2025)

 
Avaa tiedosto
parviainen_timo.pdf (889.8Kt)
Lataukset: 


Parviainen, Timo
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110627221
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tikettijärjestelmän tuoteomistajuutta ja siinä tarvittavan osaamisen kehittymistä tilanteessa, jossa järjestelmä oli ollut pitkään yrityksen käytössä, mutta sen sisäistä logiikkaa ja integraatioita ei oltu dokumentoitu riittävästi. Tavoitteena oli tekijän ammatillisen osaamisen vahvistaminen kolmella osa-alueella: data-analytiikassa, API-rajapintojen paremmassa hyötykäytössä sekä järjestelmän dokumentaation kehittämisessä. Työ rajattiin kuvaamaan tuoteomistajan näkökulmaa ja käytössä olevien työkalujen jäsentämistä ilman työnantajaorganisaatiota koskevia yksityiskohtia.

Tietoperusta koottiin ammatillisen osaamisen kehittymisen teemoista. Kirjallisuus ja tutkimukset käsittelivät tuoteomistajuutta, data-analytiikkaa ja -visualisointia, API- ja OAuth-malleja sekä teknisen dokumentaation iteratiivista kehittämistä. Työ toteutettiin päiväkirjamenetelmällä 1.9.-28.10.2025. Jokaiselta arkipäivältä tehtiin merkintä ja viikon päätteeksi laadittiin analyysi, jossa peilattiin toteutettua työtä asetettuihin tavoitteisiin. Menetelmä mahdollisti samanaikaisesti sekä käytännön kehitystyön tekemisen että niiden jatkuvan reflektoinnin.

Tuloksena todettiin, että osaamisen kasvu oli ennen kaikkea laadullista. Datan raportointia opittiin suunnittelemaan käyttäjälähtöisesti ja visualisointeja yksinkertaistettiin, minkä ansiosta raportit tukivat paremmin päätöksentekoa. OAuth 2.0 -tarkastelu johti ratkaisuun, jossa integraation tunnisteet irroitettiin yksittäisten käyttäjien tileistä, mikä paransi järjestelmän turvallisuutta ja ylläpidettävyyttä. Dokumentaation osalta omaksuttiin malli, jossa sisältö rakennetaan vaiheittain, käyttäjäpersoonia hyödyntäen ja sisäiseen tukisivustolle keskitettynä. Päiväkirjamenetelmä osoittautui toimivaksi tavaksi tehdä näkyväksi tuoteomistajan työn pirstaleisuus ja tehdä korjausliikkeitä jo seurantajakson aikana. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että systemaattinen, päiväkirjamuotoinen työskentely tuki sekä teknisen osaamisen syvenemistä että järjestelmän hallinnan selkeytymistä tuoteomistajan näkökulmasta. Tuloksia voidaan hyödyntää vastaavissa ympäristöissä, joissa pitkään käytössä ollut asiakaspalvelujärjestelmä halutaan dokumentoida, yhtenäistää ja kytkeä paremmin raportointiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste