Näkyvästi läsnä : graafikon henkilöbrändin rakentuminen sosiaalisessa mediassa
Ojala, Laura (2015)
Ojala, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045801
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee freelancer-graafikon henkilöbrändin rakentumista sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena on toimia tukena freelancer-graafikon brändin rakentamisessa. Aihetta tarkastellaan työssä käytetyn lähdeaineiston sekä verkkohavainnoinnin ja -haastattelun kautta.
Työn tavoitteena oli löytää hyviä käytänteitä graafikon henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa. Käytänteiden pohjalta valmistettiin konsepti, jonka tarkoituksena on tukea graafikkoa henkilöbrändin rakentamisessa.
Työ rajautuu esimerkkitapausten pohjalta viiteen sosiaalisen median kanavaan. Työn ulkopuolelle jätettiin muut sosiaalisen median kanavat, hakukoneoptimointi sekä brändäys verkossa yleisesti. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa brändäystä tarkastellaan viiden osa-alueen kautta. Työssä keskitytään freelancer-graafikon näkökulmaan ja siksi esimerkiksi itseään brändäävät työnhakijat on jätetty pois.
Luvuissa kaksi ja kolme käsitellään henkilöbrändin taustoja sekä brändin rakentumiseen liittyviä tekijöitä. Luvussa neljä tarkastellaan menetelmiä, joiden pohjalta tutkimus toteutettiin. Luvussa viisi käydään läpi tutkimustuloksia. Luvussa kuusi esitellään työn seurauksena syntynyt visuaalinen konsepti.
Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä. Työn tuotoksena syntynyt konsepti kuitenkin todistaa, että opinnäytetyön ja tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään hyödyllisiä käytänteitä brändin luomiseen. Konseptista ilmeni myös, että se soveltuu muidenkin kuin graafikoiden käytettäväksi.
Työn tavoitteena oli löytää hyviä käytänteitä graafikon henkilöbrändin rakentamiseen sosiaalisessa mediassa. Käytänteiden pohjalta valmistettiin konsepti, jonka tarkoituksena on tukea graafikkoa henkilöbrändin rakentamisessa.
Työ rajautuu esimerkkitapausten pohjalta viiteen sosiaalisen median kanavaan. Työn ulkopuolelle jätettiin muut sosiaalisen median kanavat, hakukoneoptimointi sekä brändäys verkossa yleisesti. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa brändäystä tarkastellaan viiden osa-alueen kautta. Työssä keskitytään freelancer-graafikon näkökulmaan ja siksi esimerkiksi itseään brändäävät työnhakijat on jätetty pois.
Luvuissa kaksi ja kolme käsitellään henkilöbrändin taustoja sekä brändin rakentumiseen liittyviä tekijöitä. Luvussa neljä tarkastellaan menetelmiä, joiden pohjalta tutkimus toteutettiin. Luvussa viisi käydään läpi tutkimustuloksia. Luvussa kuusi esitellään työn seurauksena syntynyt visuaalinen konsepti.
Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä. Työn tuotoksena syntynyt konsepti kuitenkin todistaa, että opinnäytetyön ja tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään hyödyllisiä käytänteitä brändin luomiseen. Konseptista ilmeni myös, että se soveltuu muidenkin kuin graafikoiden käytettäväksi.