Onnistunut asiakaskokemus osana brändiä Keskon päivittäistavarakaupassa
Leppänen, Annimaria (2025)
Leppänen, Annimaria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930880
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia onnistunutta asiakaskokemusta brändin näkökulmasta Keskon päivittäistavarakaupoissa. Opinnäytetyössä selvitetään asiakaskokemuksen merkitys K-ryhmän hallinnollisella sekä kuluttajatasolla ja asiakaskokemuksen suhde brändiin päivittäistavarakaupan ympäristössä.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu asiakaskokemusta ja brändiä käsittelevään kirjallisuuteen. Aineisto kerättiin opinnäytetyön empiirisessä osassa haastatteluilla ja kyselyllä. Tutkimuksen kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä koostuu viidelle K-Kauppiaille järjestetyistä haastatteluista, joiden tavoite on saada käsitys asiakaskokemuksen luomisesta ja brändistä K-Ryhmän johtotasolla. Haastattelujen keskeisimmät tulokset ovat asiakaskokemuksen merkitys asiakkaiden sitouttamisen keinona, johon vaikuttaa erityisesti asiakkaan henkilökohtainen tunteminen ja huomiointi. Brändillä ja asiakaskokemuksella on yhteys, jossa asiakas pidetään toiminnan keskiössä.
Opinnäytetyön kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä toteutettiin kuluttajakyselyllä. Kysely toteutettiin Google Formsilla ja vastauksia saatiin 109. Kuluttajakyselyn tavoite on selvittää kuluttajien suhde asiakaskokemukseen ja brändiin. Kyselyn keskeisimmät tulokset kertovat siitä, että onnistuneeseen asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät ovat laaja valikoima, läheinen sijainti, saavutettavat aukioloajat ja ystävällinen henkilökunta. Brändistä yhdistetään asiakaskokemukseen erityisesti tuotteiden laatutaso, asiakaspalvelun laatu ja monipuolinen tuotevalikoima.
Tutkimustulokset täydentävät toisiaan tarjoamalla näkemyksiä kuluttaja- ja johtotasolta. Haastattelun vastaukset painottuivat asiakkaan tarpeiden tunnistamiseen ja tulevaisuuden avaintekijöihin, kun taas kyselyn tulokset antoivat konkreettisia asioita asiakaskokemuksen onnistumisesta ja brändistä, joita voidaan hyödyntää kehityksissä tulevaisuudessa. Jatkossa tutkimuksen rakennetta voidaan muuttaa keskittyen asiakaskokemuksen konkreettisiin tekijöihin. Tutkimusta voidaan rajata käsittelemään yksittäisiä kauppapaikkoja tai eri ikäryhmiä. Myös pitkän aikavälin tutkimus mahdollistaa tulosten luotettavan vertailun.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu asiakaskokemusta ja brändiä käsittelevään kirjallisuuteen. Aineisto kerättiin opinnäytetyön empiirisessä osassa haastatteluilla ja kyselyllä. Tutkimuksen kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä koostuu viidelle K-Kauppiaille järjestetyistä haastatteluista, joiden tavoite on saada käsitys asiakaskokemuksen luomisesta ja brändistä K-Ryhmän johtotasolla. Haastattelujen keskeisimmät tulokset ovat asiakaskokemuksen merkitys asiakkaiden sitouttamisen keinona, johon vaikuttaa erityisesti asiakkaan henkilökohtainen tunteminen ja huomiointi. Brändillä ja asiakaskokemuksella on yhteys, jossa asiakas pidetään toiminnan keskiössä.
Opinnäytetyön kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä toteutettiin kuluttajakyselyllä. Kysely toteutettiin Google Formsilla ja vastauksia saatiin 109. Kuluttajakyselyn tavoite on selvittää kuluttajien suhde asiakaskokemukseen ja brändiin. Kyselyn keskeisimmät tulokset kertovat siitä, että onnistuneeseen asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät ovat laaja valikoima, läheinen sijainti, saavutettavat aukioloajat ja ystävällinen henkilökunta. Brändistä yhdistetään asiakaskokemukseen erityisesti tuotteiden laatutaso, asiakaspalvelun laatu ja monipuolinen tuotevalikoima.
Tutkimustulokset täydentävät toisiaan tarjoamalla näkemyksiä kuluttaja- ja johtotasolta. Haastattelun vastaukset painottuivat asiakkaan tarpeiden tunnistamiseen ja tulevaisuuden avaintekijöihin, kun taas kyselyn tulokset antoivat konkreettisia asioita asiakaskokemuksen onnistumisesta ja brändistä, joita voidaan hyödyntää kehityksissä tulevaisuudessa. Jatkossa tutkimuksen rakennetta voidaan muuttaa keskittyen asiakaskokemuksen konkreettisiin tekijöihin. Tutkimusta voidaan rajata käsittelemään yksittäisiä kauppapaikkoja tai eri ikäryhmiä. Myös pitkän aikavälin tutkimus mahdollistaa tulosten luotettavan vertailun.
