Muun kielitaidon hyödyt myyntityössä
Täyrönen, Rasmus (2025)
Täyrönen, Rasmus
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112930890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia hyötyjä muun kuin suomen kielen taidolla on myyntityössä ja miten monikielisyys vaikuttaa myyjän, asiakkaan ja organisaation näkökulmasta. Erityisen tarkastelun kohteena olivat kielitaidon vaikutukset asiakastyytyväisyyteen, myyjän itsevarmuuteen, urakehitykseen sekä työnantajan tarjoamaan tukeen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, miten merkittävänä suomalaiset myyjät kokevat monikielisyyden osana työtehtäviään.
Teoreettinen viitekehys käsittelee monikielisyyden merkitystä työelämässä, Suomen kielivarannon tilaa, kielitaidon roolia myynti- ja asiakaspalvelutyössä sekä teoriataustaa asiakastyytyväisyydestä ja palkitsemisesta. Lisäksi työssä tarkastellaan aiempia tutkimuksia monikielisyydestä työelämässä.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena (N = 16) suomalaisessa myyntiorganisaatiossa. Aineisto kerättiin Microsoft Forms -kyselyllä, joka sisälsi suljettuja, asteikkopohjaisia ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että kaikki vastaajat käyttävät työssään suomea ja englantia, ja suurin osa kohtaa vieraskielisiä asiakkaita päivittäin. Kielitaito koettiin merkittäväksi tekijäksi asiakastyytyväisyydessä, itsevarmuudessa ja myyntitilanteiden sujuvuudessa. Vaikka kielitaito lisäsi usein vastuuta, sen ei koettu näkyvän palkitsemisessa tai uralla etenemisessä. Vastaajat toivoivat työnantajalta selkeämpää tukea kielitaidon kehittämiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikielisyys on myyntityössä merkittävä ja osittain alihyödynnetty voimavara. Työssä esitetään toimenpide-ehdotuksia, joilla organisaatiot voivat kehittää kieliosaamista osana strategista henkilöstöjohtamista.
Teoreettinen viitekehys käsittelee monikielisyyden merkitystä työelämässä, Suomen kielivarannon tilaa, kielitaidon roolia myynti- ja asiakaspalvelutyössä sekä teoriataustaa asiakastyytyväisyydestä ja palkitsemisesta. Lisäksi työssä tarkastellaan aiempia tutkimuksia monikielisyydestä työelämässä.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena (N = 16) suomalaisessa myyntiorganisaatiossa. Aineisto kerättiin Microsoft Forms -kyselyllä, joka sisälsi suljettuja, asteikkopohjaisia ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että kaikki vastaajat käyttävät työssään suomea ja englantia, ja suurin osa kohtaa vieraskielisiä asiakkaita päivittäin. Kielitaito koettiin merkittäväksi tekijäksi asiakastyytyväisyydessä, itsevarmuudessa ja myyntitilanteiden sujuvuudessa. Vaikka kielitaito lisäsi usein vastuuta, sen ei koettu näkyvän palkitsemisessa tai uralla etenemisessä. Vastaajat toivoivat työnantajalta selkeämpää tukea kielitaidon kehittämiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikielisyys on myyntityössä merkittävä ja osittain alihyödynnetty voimavara. Työssä esitetään toimenpide-ehdotuksia, joilla organisaatiot voivat kehittää kieliosaamista osana strategista henkilöstöjohtamista.
