Pienvaatesuunnittelubrändin edistäminen : esiintymisasujen tarve tapahtuma-alalla
Leppänen, Sandra (2025)
Leppänen, Sandra
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030975
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka pienvaatesuunnittelubrändiä voidaan edistää sekä selvitettiin esiintymisasujen tarvetta tapahtuma-alalla. Tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja brändin kehittämiseen ja saada syvempää ymmärrystä esiintymisasujen roolista ja tarpeista erilaisissa tapahtumissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja menetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja haastatteluja. Kysely toteutettiin Google Forms-alustalla, ja se jaettiin kahdella Instagram-tilillä seuraajien nähtäväksi. Haastatteluihin osallistui kaksi brändin asiakasta, jotka toimivat esiintyjinä ja hyödyntävät räätälöityjä esiintymisasuja työssään. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin tavoin. Teoreettinen viitekehys käsitteli brändäystä, asiakaskokemusta, räätälöityä vaatesuunnittelua, tapahtuma-alaa, esiintyjiä sekä esiintymisasujen tarpeita.
Tulosten perusteella sosiaalisen median monipuolinen hyödyntäminen, tilaustyöprosessin näkyväksi tekeminen sekä seuraajien nostamien arvojen toteuttaminen voivat edistää brändiä. Lisäksi tutkimus tarjosi syvempää ymmärrystä esiintymisasujen tarpeista ja merkityksestä tapahtuma-alalla.
Esiintymisasuille on kysyntää nyt ja tulevaisuudessa. Tapahtuma-alan monimuotoisuus ja nykypäivän rohkeampi suhtautuminen pukeutumiseen luovat työmahdollisuuksia vaatesuunnittelijoille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja menetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja haastatteluja. Kysely toteutettiin Google Forms-alustalla, ja se jaettiin kahdella Instagram-tilillä seuraajien nähtäväksi. Haastatteluihin osallistui kaksi brändin asiakasta, jotka toimivat esiintyjinä ja hyödyntävät räätälöityjä esiintymisasuja työssään. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin tavoin. Teoreettinen viitekehys käsitteli brändäystä, asiakaskokemusta, räätälöityä vaatesuunnittelua, tapahtuma-alaa, esiintyjiä sekä esiintymisasujen tarpeita.
Tulosten perusteella sosiaalisen median monipuolinen hyödyntäminen, tilaustyöprosessin näkyväksi tekeminen sekä seuraajien nostamien arvojen toteuttaminen voivat edistää brändiä. Lisäksi tutkimus tarjosi syvempää ymmärrystä esiintymisasujen tarpeista ja merkityksestä tapahtuma-alalla.
Esiintymisasuille on kysyntää nyt ja tulevaisuudessa. Tapahtuma-alan monimuotoisuus ja nykypäivän rohkeampi suhtautuminen pukeutumiseen luovat työmahdollisuuksia vaatesuunnittelijoille.
