Microsoft Bookings -työkalun optimointi palvelumuotoilun keinoin : käyttöönotto Helsingin rakennusvalvonnassa ja toimintojen automatisointi
Toivonen, Jani (2025)
Toivonen, Jani
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131024
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvattiin Microsoft Bookings -työkalun käyttöönottoa ja hyödyntämistä. Tavoitteena oli helpottaa käyttäjien asiointia siten, että he pystyvät lupa-assistentille soittamisen sijaan varaamaan kokousajan itsenäisesti yhteystiedot-sivuilta.
Palvelun käytettävyys varmistettiin hyödyntämällä palvelumuotoilun menetelmiä. Kohderyhmien palvelupolku kartoitettiin ennen, sen aikana ja sen jälkeen. Lisäksi käyttäjäymmärrystä syvennettiin havainnoinnin, avoimen haastattelun ja käyttäjätestauksen avulla.
Yhteystiedot-sivusta tehtiin prototyyppi, jonka komponenttien toimivuus varmistettiin käyttäjätestauksella. Lopputuloksena syntyi konsepti, jolla varmistettiin Bookings-varaussivujen saavutettavuus Helsingin rakennusvalvonnan yhteystiedot-sivulla.
Bookings-työkalun käytössä havaitut kipupisteet korjattiin Power Automate -työkalun avulla. Palvelupolussa huomattiin erityisiä haasteita, joihin tarvittiin mukautettuja ratkaisuja. Palvelumuotoilun metodeilla kyettiin tunnistamaan haasteet ja kehittämään palveluympäristöä palvelevia ratkaisuja.
Palvelun käytettävyys varmistettiin hyödyntämällä palvelumuotoilun menetelmiä. Kohderyhmien palvelupolku kartoitettiin ennen, sen aikana ja sen jälkeen. Lisäksi käyttäjäymmärrystä syvennettiin havainnoinnin, avoimen haastattelun ja käyttäjätestauksen avulla.
Yhteystiedot-sivusta tehtiin prototyyppi, jonka komponenttien toimivuus varmistettiin käyttäjätestauksella. Lopputuloksena syntyi konsepti, jolla varmistettiin Bookings-varaussivujen saavutettavuus Helsingin rakennusvalvonnan yhteystiedot-sivulla.
Bookings-työkalun käytössä havaitut kipupisteet korjattiin Power Automate -työkalun avulla. Palvelupolussa huomattiin erityisiä haasteita, joihin tarvittiin mukautettuja ratkaisuja. Palvelumuotoilun metodeilla kyettiin tunnistamaan haasteet ja kehittämään palveluympäristöä palvelevia ratkaisuja.
