Sähköhuollon kehittämissuunnitelma
Suomi, Jouni (2015)
Suomi, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045938
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä on tutkittu asiakasyrityksen sähköhuollon toiminnan nykytilaa sekä laadittu saavutetun tutkimustiedon pohjalta suunnitelman kehitysehdotuksineen sähköhuollon toiminnan kehittämiseksi, kasvattamiseksi sekä liiketoiminnan kannattavuuden parantamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista havainnointimenetelmää. Seuranta-aika oli 3 kk. Havainnointi toteutettiin seuraamalla yrityksen jokapäiväistä toimintaa olemalla mukana asentajien ja toimihenkilöiden työskentelyssä sekä havainnoimalla asiakastapaamisia sekä yhteistyöpalavereita. Saavutettua tutkimustietoa tarkasteltiin sähköalan yleisten määräysten, sähköhuollon toiminnan kehittämisen ja asiakaslähtöisten palveluiden teorioiden valossa. Tämän analyysin perusteella laadittiin yritykselle ehdotus toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimuksessa nousi esiin kolme merkittävää kehitystarvetta: yrityksessä on tarve asiakaskunnan monipuolistamiselle, jotta sähköhuollon liiketoiminta ei olisi riippuvainen vain yhdestä asiakasryhmästä; liiketoiminnan kannattavuuden lisäämiseksi yrityksen tulisi lisätä urakkamuotoisten huoltotöiden myyntiä sähköhuollossa, koska ne ovat taloudellisesti kannattavampia; kehitettävänä asiana on ympärivuorokautisen sähköhuoltopäivystyksen aloittaminen yrityksen palvelutarjonnan ja tuotevalikoiman monipuolistamiseksi.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin tarve sähköhuollon toimintatapojen kehittämiselle, johon työssä on myös laadittu kehityssuunnitelma. Tutkimuksen kautta yritys sai uutta näkökulmaa toimintaansa sekä hyvät lähtökohdat halutessaan kehittää sähköhuollon toimintaa.
Insinöörityön liite on luovutettu vain työn tilaajalle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista havainnointimenetelmää. Seuranta-aika oli 3 kk. Havainnointi toteutettiin seuraamalla yrityksen jokapäiväistä toimintaa olemalla mukana asentajien ja toimihenkilöiden työskentelyssä sekä havainnoimalla asiakastapaamisia sekä yhteistyöpalavereita. Saavutettua tutkimustietoa tarkasteltiin sähköalan yleisten määräysten, sähköhuollon toiminnan kehittämisen ja asiakaslähtöisten palveluiden teorioiden valossa. Tämän analyysin perusteella laadittiin yritykselle ehdotus toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimuksessa nousi esiin kolme merkittävää kehitystarvetta: yrityksessä on tarve asiakaskunnan monipuolistamiselle, jotta sähköhuollon liiketoiminta ei olisi riippuvainen vain yhdestä asiakasryhmästä; liiketoiminnan kannattavuuden lisäämiseksi yrityksen tulisi lisätä urakkamuotoisten huoltotöiden myyntiä sähköhuollossa, koska ne ovat taloudellisesti kannattavampia; kehitettävänä asiana on ympärivuorokautisen sähköhuoltopäivystyksen aloittaminen yrityksen palvelutarjonnan ja tuotevalikoiman monipuolistamiseksi.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin tarve sähköhuollon toimintatapojen kehittämiselle, johon työssä on myös laadittu kehityssuunnitelma. Tutkimuksen kautta yritys sai uutta näkökulmaa toimintaansa sekä hyvät lähtökohdat halutessaan kehittää sähköhuollon toimintaa.
Insinöörityön liite on luovutettu vain työn tilaajalle.