Markkinointisuunnitelma vesijumppaohjaajakoulutukseen
Salmi, Seija (2025)
Salmi, Seija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030953
Tiivistelmä
Halusin tehdä toiminnallisen opinnäytetyön vesijumppaan liittyen. Toimeksiantajana toimi Liikunnanohjaus- ja hyvinvointipalvelu Ässä, jonka tarkoituksena on laajentaa palvelutarjontansa vesijumppaohjaajakoulutus puolelle ja tarvitsi apua.
Työssä toteutettiin kysely, jonka tulosten perusteella oli tavoitteena tehdä markkinointisuunnitelma vesijumppaohjaajakoulutukseen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, mitkä tekijät vaikuttavat vesijumpan ohjaamiseen ja ketkä Suomessa järjestävät vesijumppaohjaajakoulutuksia, miten kohderyhmä valitaan, millä tavoin koulutusta kannattaa markkinoida sekä miten laaditaan markkinointi-suunnitelma uudelle koulutukselle.
Työn tietoperusta rakentui vesijumpan-/vesiliikunnanohjauksen ja sekä palveluiden markkinoinnin ja kohderyhmän määrittelylle. Markkinointisuunnitelman laatimista tukevat segmentointi, viestintäkanavien valinta ja brändäys.
Aineiston hankinta toteutettiin Webropol-kyselyllä uimahallien, kylpylöiden ja urheiluopistojen esimiehille tai vesiliikuntaryhmien ohjauksesta vastaaville henkilöille Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin alueella. Kyselyllä tehtiin taustojen selvitykset nykytilanteesta ja kehitystarpeista onko vesijumppaohjaaja-koulutuksen tarvetta. Tulokset analysoitiin ja niitä hyödynnettiin markkinointi-suunnitelman ja koulutuksen kehittämisessä.
Kyselyn perusteella vesijumppaohjaajakoulutukselle on alueellista tarvetta kyseisellä alueella. Koulutuksen muodoista hybridikoulutus ja ideapäivä olivat kyselyn mukaan suosituimpia. Koulutusta toivotaan omalle paikkakunnalle yhteisesti sovittuna aikana. Markkinointia kannattaa kohdentaa erityisesti sähköpostin ja verkkosivujen kautta, sillä ne tavoittavat kohderyhmän parhaiten. Koulutuksen sisältöä ja toteutustapaa voidaan räätälöidä kohderyhmän tarpeiden mukaan. Hybridikoulutus tarjoaa uuden ja joustavan tavan kouluttautua vesijumppaohjaajaksi.
Tuloksia voidaan hyödyntää vesijumppaohjaajakoulutusten suunnittelussa, markkinoinnissa ja toteutuksessa. Kyselyn antama tieto auttaa kohdentamaan koulutusta oikeille ryhmille, valitsemaan sopivat koulutusmuodot ja kehittämään koulutuksen sisältöä vastaamaan alueen tarpeita. Työ tuotti markkinointisuunnitelman, koulutuksen esitteen, alustavan ohjelman ja vuosikellon.
Työssä toteutettiin kysely, jonka tulosten perusteella oli tavoitteena tehdä markkinointisuunnitelma vesijumppaohjaajakoulutukseen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, mitkä tekijät vaikuttavat vesijumpan ohjaamiseen ja ketkä Suomessa järjestävät vesijumppaohjaajakoulutuksia, miten kohderyhmä valitaan, millä tavoin koulutusta kannattaa markkinoida sekä miten laaditaan markkinointi-suunnitelma uudelle koulutukselle.
Työn tietoperusta rakentui vesijumpan-/vesiliikunnanohjauksen ja sekä palveluiden markkinoinnin ja kohderyhmän määrittelylle. Markkinointisuunnitelman laatimista tukevat segmentointi, viestintäkanavien valinta ja brändäys.
Aineiston hankinta toteutettiin Webropol-kyselyllä uimahallien, kylpylöiden ja urheiluopistojen esimiehille tai vesiliikuntaryhmien ohjauksesta vastaaville henkilöille Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin alueella. Kyselyllä tehtiin taustojen selvitykset nykytilanteesta ja kehitystarpeista onko vesijumppaohjaaja-koulutuksen tarvetta. Tulokset analysoitiin ja niitä hyödynnettiin markkinointi-suunnitelman ja koulutuksen kehittämisessä.
Kyselyn perusteella vesijumppaohjaajakoulutukselle on alueellista tarvetta kyseisellä alueella. Koulutuksen muodoista hybridikoulutus ja ideapäivä olivat kyselyn mukaan suosituimpia. Koulutusta toivotaan omalle paikkakunnalle yhteisesti sovittuna aikana. Markkinointia kannattaa kohdentaa erityisesti sähköpostin ja verkkosivujen kautta, sillä ne tavoittavat kohderyhmän parhaiten. Koulutuksen sisältöä ja toteutustapaa voidaan räätälöidä kohderyhmän tarpeiden mukaan. Hybridikoulutus tarjoaa uuden ja joustavan tavan kouluttautua vesijumppaohjaajaksi.
Tuloksia voidaan hyödyntää vesijumppaohjaajakoulutusten suunnittelussa, markkinoinnissa ja toteutuksessa. Kyselyn antama tieto auttaa kohdentamaan koulutusta oikeille ryhmille, valitsemaan sopivat koulutusmuodot ja kehittämään koulutuksen sisältöä vastaamaan alueen tarpeita. Työ tuotti markkinointisuunnitelman, koulutuksen esitteen, alustavan ohjelman ja vuosikellon.
