Vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet hotelliketjuissa Suomessa
Lehikoinen, Tessa (2025)
Lehikoinen, Tessa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131344
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on tullut entistä näkyvämmäksi viime vuosien aikana. Se on muuttanut markkinointimaailmaa täysin ja perinteiset markkinointimuodot ovat jääneet taka-alalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuutta osana hotelliketjujen markkinointia Suomessa. Työssä perehdyttiin Suomen hotellitoimintaan, sosiaaliseen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja siinä toteutettiin kysely, jonka kohderyhmänä olivat nuoret 18–25-vuotiaat aikuiset. Kysely oli avoinna 27.8.2025-3.9.2025 ja siihen vastasi 115 henkilöä. Kyselyssä kysyttiin taustatietoja sekä mielipide- ja kokemuskysymyksiä. Tuloksia vertailtiin ikäryhmän ja sukupuolen avulla. Avoimet vastaukset teemoiteltiin kolmeen eri ryhmään. Lisäksi Sokos Hotelsin, Scandic Hotelsin ja Radisson Blun oletetusti virallisia Instagram- ja TikTok-tilejä havainnoitiin kyselyn tueksi. Näistä luotiin taulukot havainnollistamaan somekäyttäytymistä.
Tulosten perusteella vaikuttajamarkkinointi koettiin pääosin myönteisenä asiana. Sen ajateltiin olevan hyvä tapa saada tietoa hotelleista ja matkakohteista. Aitous ja luotettavuus, tarjoukset sekä tyyli ja arvojensopivuus nähtiin tärkeimpinä asioina vaikuttajasisällöissä, kun mainostetaan hotellia. Vaikuttajan suositusta ei koettu tärkeäksi ostopäätöstä tehdessä, mutta kyselyyn vastanneista enemmistö kuitenkin ostaisi melko todennäköisesti tuotteen tai palvelun, jota tämän seuraama vaikuttaja mainostaisi. Alustoista selkeästi Instagram oli suosituin alusta hotelliketjujen käytössä, mutta myös kyselyyn vastanneiden kesken. Hotelliketjujen julkaisemat vaikuttajasisällöt keräsivät enemmän näyttökertoja, tykkäyksiä ja kommentteja kuin muu sisältö.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja siinä toteutettiin kysely, jonka kohderyhmänä olivat nuoret 18–25-vuotiaat aikuiset. Kysely oli avoinna 27.8.2025-3.9.2025 ja siihen vastasi 115 henkilöä. Kyselyssä kysyttiin taustatietoja sekä mielipide- ja kokemuskysymyksiä. Tuloksia vertailtiin ikäryhmän ja sukupuolen avulla. Avoimet vastaukset teemoiteltiin kolmeen eri ryhmään. Lisäksi Sokos Hotelsin, Scandic Hotelsin ja Radisson Blun oletetusti virallisia Instagram- ja TikTok-tilejä havainnoitiin kyselyn tueksi. Näistä luotiin taulukot havainnollistamaan somekäyttäytymistä.
Tulosten perusteella vaikuttajamarkkinointi koettiin pääosin myönteisenä asiana. Sen ajateltiin olevan hyvä tapa saada tietoa hotelleista ja matkakohteista. Aitous ja luotettavuus, tarjoukset sekä tyyli ja arvojensopivuus nähtiin tärkeimpinä asioina vaikuttajasisällöissä, kun mainostetaan hotellia. Vaikuttajan suositusta ei koettu tärkeäksi ostopäätöstä tehdessä, mutta kyselyyn vastanneista enemmistö kuitenkin ostaisi melko todennäköisesti tuotteen tai palvelun, jota tämän seuraama vaikuttaja mainostaisi. Alustoista selkeästi Instagram oli suosituin alusta hotelliketjujen käytössä, mutta myös kyselyyn vastanneiden kesken. Hotelliketjujen julkaisemat vaikuttajasisällöt keräsivät enemmän näyttökertoja, tykkäyksiä ja kommentteja kuin muu sisältö.
