Asiakasohjaus digiajassa : käyttäjien kokemukset ja näkemykset
Huhtanen, Hanna (2025)
Huhtanen, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120131364
Tiivistelmä
Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueella on käytössä terveydenhuollon toimipisteissä Akseli- asiakasohjausjärjestelmä. Järjestelmä on otettu käyttöön jo vuonna 2013 mutta sen käyttökokemuksesta ei ole vuosien aikana kerätty tietoa. Vuosien aikana toimipisteiden käyttö on muotoutunut moninaiseksi.
Tämän soveltavan tutkimuksen tavoitteena oli lisätä hyvinvointialueen digipalveluiden tietämystä järjestelmän käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttökokemuksia asiakasohjausjärjestelmän kokonaisuudesta ja sen kehittämisestä, sekä tarkentaa tietämystä toimipisteiden käytön erityispiirteistä.
Soveltava tutkimus toteutettiin yksilö teemahaastatteluilla. Osallistujat valittiin käyttökokemukseen kohdennetulla eliittiotannalla Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueen terveydenhuollon toimipisteistä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Akseli- järjestelmän käyttökokemuksessa merkittävänä tekijänä on toimintaympäristö. Merkitystä on myös sillä, miten toimiyksikössä on saatu järjestelmä integroitua osaksi arjen työtä. Käyttökokemuksen pohjalla on työntekijä omat digitaidot, työyhteisön tuki ja esihenkilön mukana oleminen arjen työssä. Suuri merkitys on myös työntekijöiden saamalla toiminnon perehdytyksellä ja käyttökokemuksella. Tulosten mukaan käyttökokemus huononee sen mukaan, miten paljon haasteita eri osa-alueilla on.
Tämän soveltavan tutkimuksen tavoitteena oli lisätä hyvinvointialueen digipalveluiden tietämystä järjestelmän käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttökokemuksia asiakasohjausjärjestelmän kokonaisuudesta ja sen kehittämisestä, sekä tarkentaa tietämystä toimipisteiden käytön erityispiirteistä.
Soveltava tutkimus toteutettiin yksilö teemahaastatteluilla. Osallistujat valittiin käyttökokemukseen kohdennetulla eliittiotannalla Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueen terveydenhuollon toimipisteistä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Akseli- järjestelmän käyttökokemuksessa merkittävänä tekijänä on toimintaympäristö. Merkitystä on myös sillä, miten toimiyksikössä on saatu järjestelmä integroitua osaksi arjen työtä. Käyttökokemuksen pohjalla on työntekijä omat digitaidot, työyhteisön tuki ja esihenkilön mukana oleminen arjen työssä. Suuri merkitys on myös työntekijöiden saamalla toiminnon perehdytyksellä ja käyttökokemuksella. Tulosten mukaan käyttökokemus huononee sen mukaan, miten paljon haasteita eri osa-alueilla on.
