Virtuaalisten elämysten anatomia : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Simovaara, Aada (2025)
Simovaara, Aada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231434
Tiivistelmä
Elämystaloutta käsittelevässä kirjallisuudessa on pitkään keskusteltu elämyksen keskeisistä ulottuvuuksista, mutta keskustelu on käyty aikana, jolloin virtuaalisuus ei ollut vielä kehittynyt nykypäivän tasolle. Virtuaalitodellisuuden ja muiden immersiivisten teknologioiden kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia moniaististen ja kehollisten elämysten tuottamiseen. Elämyksellisyyden kognitiivisista ulottuvuuksista puhutaan kuitenkin vähän. Kehon ja aistien rooli virtuaalisissa elämyksissä on edelleen määritelty hajanaisesti, vaikka ne ovat keskeisiä tekijöitä immersion ja muistettavuuden syntymisessä. Tämä opinnäytetyö vastaa tarpeeseen selkeyttää käsitteistöä ja tarkastella, miten virtuaaliset elämykset rakentuvat kehollisesti ja aistillisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena on jäsentää virtuaalisen elämyksen käsitettä ja tarkastella kehon ja aistien roolia sen rakentumisessa. Tutkimus syventää ymmärrystä virtuaalisuudesta elämyksissä ja tuottaa teoreettista viitekehystä, joka selittää, miten kehollisuus ja moniaistisuus vaikuttavat virtuaalisen elämyksen muodostumiseen. Tutkimusmenetelmä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla tutkittavaa ilmiötä voidaan tarkastella mahdollisimman monipuolisesti ja tarkasti.
Aineistosta löytyi kolme teemaa vastauksena tutkimuskysymyksiin: narratiivit, immersio ja flow sekä keho ja aistit. Aineiston perusteella virtuaalinen elämys määrittyy kehollisena, moniaistisena narratiiveja hyödyntävänä elämyksenä, jossa keho ja aistit ovat pääroolissa kognitiivisten prosessien kautta immersion mahdollistajana. Tutkimuksen tuloksia sovelletaan osana nykykulttuurin ja teknologian vuorovaikutusta sekä luodaan malli, jolla havainnollistetaan kognitiivisten prosessien merkitystä virtuaalisen elämyksen synnyssä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on jäsentää virtuaalisen elämyksen käsitettä ja tarkastella kehon ja aistien roolia sen rakentumisessa. Tutkimus syventää ymmärrystä virtuaalisuudesta elämyksissä ja tuottaa teoreettista viitekehystä, joka selittää, miten kehollisuus ja moniaistisuus vaikuttavat virtuaalisen elämyksen muodostumiseen. Tutkimusmenetelmä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla tutkittavaa ilmiötä voidaan tarkastella mahdollisimman monipuolisesti ja tarkasti.
Aineistosta löytyi kolme teemaa vastauksena tutkimuskysymyksiin: narratiivit, immersio ja flow sekä keho ja aistit. Aineiston perusteella virtuaalinen elämys määrittyy kehollisena, moniaistisena narratiiveja hyödyntävänä elämyksenä, jossa keho ja aistit ovat pääroolissa kognitiivisten prosessien kautta immersion mahdollistajana. Tutkimuksen tuloksia sovelletaan osana nykykulttuurin ja teknologian vuorovaikutusta sekä luodaan malli, jolla havainnollistetaan kognitiivisten prosessien merkitystä virtuaalisen elämyksen synnyssä.
