Laadun kehittäminen reklamaatioprosessin avulla : Case: Stara
Räsänen, Vanessa (2015)
Räsänen, Vanessa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056053
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän kohdeorganisaationa oli Stara, joka on Helsingin kaupungin oma rakentamispalvelu, rakentamisen, logistiikan ja ympäristönhoidon moniosaaja. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää Staran toimittajareklamaatioprosessia sekä selkiyttää ja määritellä vastuut reklamaatioprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyö suoritettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Aineistoa tutkimukseen kerättiin kyselystä, tutkijan omista havainnoista sekä kirjallisuudesta. Teoriaosuus rakentui neljästä työn kannalta keskeisestä kokonaisuudesta: hankintastrategia, laatu, prosessien kehittäminen sekä hankinta- ja tilaajavastuulaki.
Tutkimuksen tuloksena syntyi reklamaatioprosessi. Testausvaiheessa keskityttiin reklamaatioiden osalta ketjutettuihin urakoitsijoihin. Tämä valinta johtui lakimuutoksesta tilaaja-vastuulaissa ja tavoitteena oli lisätä toimittajien tietoisuutta siitä. Lakimuutoksella pyritään kitkemään muun muassa rakennusalalla esiintyvää harmaataloutta entistä paremmin.
Tämän kehittämistehtävän jatkokehittämiskohteena on organisaation laatukäsikirjan päivittäminen ja päivitetyn sisällön implementointi nykyisiin toimintoihin. Lisäksi jatkotutkimusaiheena on jo tässä työssä aloitettu kilpailutusprosessin kehittäminen valintakriteerejä hyväksikäyttäen.
Opinnäytetyö suoritettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Aineistoa tutkimukseen kerättiin kyselystä, tutkijan omista havainnoista sekä kirjallisuudesta. Teoriaosuus rakentui neljästä työn kannalta keskeisestä kokonaisuudesta: hankintastrategia, laatu, prosessien kehittäminen sekä hankinta- ja tilaajavastuulaki.
Tutkimuksen tuloksena syntyi reklamaatioprosessi. Testausvaiheessa keskityttiin reklamaatioiden osalta ketjutettuihin urakoitsijoihin. Tämä valinta johtui lakimuutoksesta tilaaja-vastuulaissa ja tavoitteena oli lisätä toimittajien tietoisuutta siitä. Lakimuutoksella pyritään kitkemään muun muassa rakennusalalla esiintyvää harmaataloutta entistä paremmin.
Tämän kehittämistehtävän jatkokehittämiskohteena on organisaation laatukäsikirjan päivittäminen ja päivitetyn sisällön implementointi nykyisiin toimintoihin. Lisäksi jatkotutkimusaiheena on jo tässä työssä aloitettu kilpailutusprosessin kehittäminen valintakriteerejä hyväksikäyttäen.