Työhyvinvoinnin kehittäminen lastensuojelulaitoksessa toiminnallisten menetelmien avulla
Ketola, Moona; Kinnunen, Sara-Sofia (2015)
Ketola, Moona
Kinnunen, Sara-Sofia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066235
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön yhteistyössä eteläsuomalaisen lastensuojeluyksikön kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työhyvinvointia toiminnallisin menetelmin ja osallistaa työyhteisön jäsenet mukaan työhyvinvoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyössämme perehdyimme työhyvinvointiin ja sen osatekijöihin.
Opinnäytetyössämme käsittelemme hyvinvointia ja työhyvinvointia yleensä. Teoreettisena viitekehyksenä käytimme Marja-Liisa Mankan kokonaisvaltaista työhyvinvointimallia. Kokonaisvaltaisen työhyvinvointimallin mukaan työhyvinvointi koostuu viidestä osatekijästä: yksilöstä, työyhteisöstä, työn hallinnasta, organisaatiosta ja johtamisesta ja niiden välisestä vuorovaikutuksesta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisälsi kolme toiminnallista kertaa. Sovelsimme toiminnallisissa tapaamisissa ennakointidialogi- ja Tuplatiimi- menetelmiä. Ennakointidialogia käytimme määrittämään työyhteisön nykytilaa ja Tuplatiimi -menetelmän avulla työryhmä loi konkreettisia tavoitteita omaan työskentelyyn ja työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tavoitteena oli luoda osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kokemus työntekijöille.
Tuloksena olivat työryhmän luomat yhdeksän askelta työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Askeleet ovat työryhmän itse ideoimia konkreettisia keinoja ja näkemyksiä siitä, miten parantaa hyvinvointia työssä. Palautteen perusteella työryhmä koki kehittämistyön hyödylliseksi. Palautteen perusteella myös toiminnallisten kertojen välitön tavoite saavutettiin: osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kokemus. Soveltamamme toiminnalliset menetelmät tukivat toisiaan ja muodostivat toimivan kokonaisuuden, jota voisi sellaisenaan soveltaa työhyvinvoinnin kehittämiseksi työyhteisöissä.
Opinnäytetyössämme käsittelemme hyvinvointia ja työhyvinvointia yleensä. Teoreettisena viitekehyksenä käytimme Marja-Liisa Mankan kokonaisvaltaista työhyvinvointimallia. Kokonaisvaltaisen työhyvinvointimallin mukaan työhyvinvointi koostuu viidestä osatekijästä: yksilöstä, työyhteisöstä, työn hallinnasta, organisaatiosta ja johtamisesta ja niiden välisestä vuorovaikutuksesta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisälsi kolme toiminnallista kertaa. Sovelsimme toiminnallisissa tapaamisissa ennakointidialogi- ja Tuplatiimi- menetelmiä. Ennakointidialogia käytimme määrittämään työyhteisön nykytilaa ja Tuplatiimi -menetelmän avulla työryhmä loi konkreettisia tavoitteita omaan työskentelyyn ja työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tavoitteena oli luoda osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kokemus työntekijöille.
Tuloksena olivat työryhmän luomat yhdeksän askelta työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Askeleet ovat työryhmän itse ideoimia konkreettisia keinoja ja näkemyksiä siitä, miten parantaa hyvinvointia työssä. Palautteen perusteella työryhmä koki kehittämistyön hyödylliseksi. Palautteen perusteella myös toiminnallisten kertojen välitön tavoite saavutettiin: osallisuuden ja kuulluksi tulemisen kokemus. Soveltamamme toiminnalliset menetelmät tukivat toisiaan ja muodostivat toimivan kokonaisuuden, jota voisi sellaisenaan soveltaa työhyvinvoinnin kehittämiseksi työyhteisöissä.