Lentokoneen luovutusprosessin uudistaminen
Heikkilä, Heidi (2015)
Heikkilä, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066280
Tiivistelmä
Perinteisellä mallilla toteutettuna lentokoneiden luovutusprojektit kuormittavat case-yrityksen linja-organisaatiota ja aiheuttavat suuren määrän ennakoimattomia kuluja. Insinöörityön tavoitteena oli luoda täysin uusi luovutusprosessi Business Process Re-engineering (BPR) -menetelmän avulla. Tämä liiketoiminnan ydinprosessien uudelleensuunnitteluun keskittyvä menetelmä tarkoittaa toiminnan järkeistämistä ja uudelleen ajattelua puhtaalta pöydältä lähtien. Lähtökohtana on aikaansaada radikaaleja muutoksia – prosessi-innovaatioita – modernin tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia hyödyntämällä.
Työ toteutettiin kirjallisiin lähteisiin pohjautuen sekä viitenä erillisenä toimitusprojektina vuosina 2013 – 2015. Teoriaosuudesta löydettyjä näkökulmia ja viitekehyksiä sovellettiin kehittämismahdollisuuksien havaitsemisessa ja esiintuomisessa. Tärkeimmät mallit olivat prosessien uudistamisen ambitiotasot, PDCA ja asiakirjojen elinkaaren jatkumomalli.
Toimitusprojektien avulla osa luovutusten työmäärästä muutettiin toteutettavaksi linjatyönä. Sähköisen arkiston ja luovutustyökalun implementointi ja integrointi toiminnanohjausjärjestelmään toi läpinäkyvyyttä prosessiin, paransi luovutusdokumenttien saatavuutta ja nopeutti luovutusdokumentaation keräämistä. Fyysisten arkistojen yhteneväisyys helpottaa jatkossa historiadokumenttien etsimistä ja parantaa arkistojen turvatasoa. Nämä toimet yhdessä vähentävät työkuormaa luovutusprojekteissa ja viimeisiin operointikuukausiin kumuloituvia riskejä.
Koska luovutusprosessia ei ole ennen kuvattu, sen mittaaminen ja luovutusprojektien keskinäinen vertailu ei ole ollut mahdollista. Tämän työn tuloksena syntynyt luovutusdokumentaatioprosessin kuvaus mahdollistaa jatkossa prosessin kriittisen tarkastelun, mittaamisen ja jatkokehittämisen.
Luovutusprojektien läpivieminen taloudellisesti tehokkaasti ja aikataulussa on mahdollista jos huoltodokumentaatio on jatkuvasti ajantasaista, luovutusprojektin hallinta hoidettu laadukkaasti, lentokoneen fyysinen kunto vastaa luovutusehtoja ja osaamisen pysyvyys varmistettu seuraavia luovutuksia varten. Tähän tarvitaan koko organisaation sitoutumista.
Työ toteutettiin kirjallisiin lähteisiin pohjautuen sekä viitenä erillisenä toimitusprojektina vuosina 2013 – 2015. Teoriaosuudesta löydettyjä näkökulmia ja viitekehyksiä sovellettiin kehittämismahdollisuuksien havaitsemisessa ja esiintuomisessa. Tärkeimmät mallit olivat prosessien uudistamisen ambitiotasot, PDCA ja asiakirjojen elinkaaren jatkumomalli.
Toimitusprojektien avulla osa luovutusten työmäärästä muutettiin toteutettavaksi linjatyönä. Sähköisen arkiston ja luovutustyökalun implementointi ja integrointi toiminnanohjausjärjestelmään toi läpinäkyvyyttä prosessiin, paransi luovutusdokumenttien saatavuutta ja nopeutti luovutusdokumentaation keräämistä. Fyysisten arkistojen yhteneväisyys helpottaa jatkossa historiadokumenttien etsimistä ja parantaa arkistojen turvatasoa. Nämä toimet yhdessä vähentävät työkuormaa luovutusprojekteissa ja viimeisiin operointikuukausiin kumuloituvia riskejä.
Koska luovutusprosessia ei ole ennen kuvattu, sen mittaaminen ja luovutusprojektien keskinäinen vertailu ei ole ollut mahdollista. Tämän työn tuloksena syntynyt luovutusdokumentaatioprosessin kuvaus mahdollistaa jatkossa prosessin kriittisen tarkastelun, mittaamisen ja jatkokehittämisen.
Luovutusprojektien läpivieminen taloudellisesti tehokkaasti ja aikataulussa on mahdollista jos huoltodokumentaatio on jatkuvasti ajantasaista, luovutusprojektin hallinta hoidettu laadukkaasti, lentokoneen fyysinen kunto vastaa luovutusehtoja ja osaamisen pysyvyys varmistettu seuraavia luovutuksia varten. Tähän tarvitaan koko organisaation sitoutumista.