Kuluttajien ostokäyttäytyminen finanssialan palveluita ostettaessa
Inkeroinen, Viivi (2015)
Inkeroinen, Viivi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066483
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään kuluttajien ostokäyttäytymistä finanssialan palveluita ostaessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada sellaista tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä finanssimarkkinoilla, jota tämän opinnäytetyön toimeksiantaja RVM Investium Oy voi hyödyntää markkinointinsa tukena.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu neljään päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa esitetään tutkimuksen tavoitteet, rajaukset ja toimeksiantaja RVM Investium Oy. Toisessa lu-vussa kerrotaan finanssialalla toimivista yrityksistä ja finanssimarkkinoilla kuluttajille tarjolla olevista palveluista. Kolmannessa luvussa kerrotaan tarkemmin kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Luvussa on kerrottu myös finanssialan palvelun ostoon liittyvistä ominaispiirteistä. Neljännessä pääluvussa esitetään tähän opinnäytetyöhön sisältyvän empiirisen tutkimuksen tausta ja toteutus.
Tähän opinnäytetyöhön sisältyvä empiirinen tutkimus toteutettiin yhteistyössä Sijoitus Invest –messujen kanssa. Marraskuussa 2014 messuilla vierailleet kuluttajat valikoituivat tämän tutkimuksen otosjoukoksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuk-sena ja jokainen otokseen valittu messuvieras sai sähköpostitse tutkimuksen saatekirjeen ja linkin tutkimuslomakkeelle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kuluttajien ostopäätöksien taustalla vaikuttaa suuri määrä tekijöitä. Finanssialan ostopäätökseen vaikuttavat vahvasti kuluttajan demografiset tekijät, kuluttajan aikomukset ja oston toivottu päämäärä. Sijoitus Invest –messujen kävijöiden ostokäyttäytymiseen vaikuttivat vahvasti tuotteen tai palvelun luotettavuus ja kustannustaso. Tämän tutkimuksen johtopäätökset luvun alaluvussa esitetään saatujen tutkimustulosten perusteella luotu tyypillisen messuvieraan profiili ja kerrotaan hänen ostokäyttäytymisensä ominaispiirteistä finanssialalla.
Opinnäytetyön teoriaosuus jakautuu neljään päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa esitetään tutkimuksen tavoitteet, rajaukset ja toimeksiantaja RVM Investium Oy. Toisessa lu-vussa kerrotaan finanssialalla toimivista yrityksistä ja finanssimarkkinoilla kuluttajille tarjolla olevista palveluista. Kolmannessa luvussa kerrotaan tarkemmin kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Luvussa on kerrottu myös finanssialan palvelun ostoon liittyvistä ominaispiirteistä. Neljännessä pääluvussa esitetään tähän opinnäytetyöhön sisältyvän empiirisen tutkimuksen tausta ja toteutus.
Tähän opinnäytetyöhön sisältyvä empiirinen tutkimus toteutettiin yhteistyössä Sijoitus Invest –messujen kanssa. Marraskuussa 2014 messuilla vierailleet kuluttajat valikoituivat tämän tutkimuksen otosjoukoksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuk-sena ja jokainen otokseen valittu messuvieras sai sähköpostitse tutkimuksen saatekirjeen ja linkin tutkimuslomakkeelle.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kuluttajien ostopäätöksien taustalla vaikuttaa suuri määrä tekijöitä. Finanssialan ostopäätökseen vaikuttavat vahvasti kuluttajan demografiset tekijät, kuluttajan aikomukset ja oston toivottu päämäärä. Sijoitus Invest –messujen kävijöiden ostokäyttäytymiseen vaikuttivat vahvasti tuotteen tai palvelun luotettavuus ja kustannustaso. Tämän tutkimuksen johtopäätökset luvun alaluvussa esitetään saatujen tutkimustulosten perusteella luotu tyypillisen messuvieraan profiili ja kerrotaan hänen ostokäyttäytymisensä ominaispiirteistä finanssialalla.