Dialogisuus ryhmänohjauksessa : Blogiryhmän toteuttaminen
Juusonen, Wilma (2015)
Juusonen, Wilma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076801
Tiivistelmä
Tämän toimintaan painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa luovaan kirjoittamiseen perustuva blogiryhmä Sopimusvuori Ry:n nuorten toimintakeskus Verstaalla. Kohderyhmänä olivat Verstaan palveluita käyttävät henkilöt. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, mitä on dialogisuus, millä tavoin se toteutuu ryhmänohjauksessa ja miten toiminnallista ryhmää ohjataan avoimen dialogin hoitomallissa. Sen tavoitteena oli kehittää dialogista työotetta mielenterveyshoitotyössä sekä lisätä tietoa dialogisuudesta osana ryhmänohjausta.
Hoitotyössä dialogisuus voidaan nähdä menetelmänä tai vuorovaikutusorientaationa, jossa ensimmäisenä tavoitteena ei ole potilaan tai hänen perheensä muuttaminen, vaan dialogin synnyttäminen eri äänten välille. Dialogisessa vuorovaikutusorientaatiossa keskeistä on toisen avoin kuunteleminen, kiinnostuneisuus, vastaaminen, omien ajatusten avoin esittäminen sekä reflektiivinen asenne. Ryhmänohjaus on vakiintunut yleisnimikkeeksi sellaiselle toiminnalle, jossa vaihtelevan kokoinen ryhmä on lyhytestoisten interventioiden, esimerkiksi neuvonnan tai tiedottamisen, kohteena.
Ryhmänohjauksessa pystyttiin tarkastelemaan dialogisuutta ryhmäkontekstissa ja dialogisen vuorovaikutusorientaation ilmenemistä, toteutumista ja vaikutuksia käytännössä. Opinnäytetyö sisältää raportin blogiryhmän käynnistämisestä ja toteuttamisesta sekä lyhyen haastattelututkimuksen palvelun käyttäjien kokemuksista blogiryhmässä. Blogiryhmä kokoontui syyslukukaudella 2014 yhteensä 14 kertaa, joista 11 kertaa ohjaajan kanssa ja kolme kertaa itsenäisesti. Blogiryhmään osallistuneet palvelun käyttäjät tuottivat yhteensä yhdeksän blogimerkintää, jotka julkaistiin Verstaan blogissa. Seitsemän merkinnöistä oli tekstimuodossa ja kaksi piirroskuvia.
Jatkotutkimuksena voidaan tutkia dialogisen hoitomallin vaikutuksia ja merkityksiä palvelun käyttäjien keskuudessa kvalitatiivisella menetelmällä, jolloin palvelun käyttäjien ääni ja kokemukset tulisivat paremmin esille tutkimuksissa.
Hoitotyössä dialogisuus voidaan nähdä menetelmänä tai vuorovaikutusorientaationa, jossa ensimmäisenä tavoitteena ei ole potilaan tai hänen perheensä muuttaminen, vaan dialogin synnyttäminen eri äänten välille. Dialogisessa vuorovaikutusorientaatiossa keskeistä on toisen avoin kuunteleminen, kiinnostuneisuus, vastaaminen, omien ajatusten avoin esittäminen sekä reflektiivinen asenne. Ryhmänohjaus on vakiintunut yleisnimikkeeksi sellaiselle toiminnalle, jossa vaihtelevan kokoinen ryhmä on lyhytestoisten interventioiden, esimerkiksi neuvonnan tai tiedottamisen, kohteena.
Ryhmänohjauksessa pystyttiin tarkastelemaan dialogisuutta ryhmäkontekstissa ja dialogisen vuorovaikutusorientaation ilmenemistä, toteutumista ja vaikutuksia käytännössä. Opinnäytetyö sisältää raportin blogiryhmän käynnistämisestä ja toteuttamisesta sekä lyhyen haastattelututkimuksen palvelun käyttäjien kokemuksista blogiryhmässä. Blogiryhmä kokoontui syyslukukaudella 2014 yhteensä 14 kertaa, joista 11 kertaa ohjaajan kanssa ja kolme kertaa itsenäisesti. Blogiryhmään osallistuneet palvelun käyttäjät tuottivat yhteensä yhdeksän blogimerkintää, jotka julkaistiin Verstaan blogissa. Seitsemän merkinnöistä oli tekstimuodossa ja kaksi piirroskuvia.
Jatkotutkimuksena voidaan tutkia dialogisen hoitomallin vaikutuksia ja merkityksiä palvelun käyttäjien keskuudessa kvalitatiivisella menetelmällä, jolloin palvelun käyttäjien ääni ja kokemukset tulisivat paremmin esille tutkimuksissa.