Markkinointiyhteistyöverkoston kehittäminen teatterille käyttäjälähtöisesti : tapaus Improvisaatioteatteriyhdistys Stella Polaris ry
Rantakari, Julia (2015)
Rantakari, Julia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097077
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimuksena toteutettu verkostoanalyysi. Opinnäytetyö on esiselvitys osana laajempaa kehittämishanketta, jonka tavoitteena on pohjustaa markkinointiyhteistyöverkoston kehittämistä teatterille. Esiselvitys toteutetaan käyttäjälähtöisesti.
Tilaajana on Improvisaatioteatteriyhdistys Stella Polaris ry, joka on Suomen ensimmäinen ammattinäyttelijöistä koostuva improvisaatioteatteri. Aineisto kerättiin Stella Polariksen esityksessä käyville asiakkaille kohdennetun asiakaskyselyn ja verkkotyöpajan avulla. Päätutkimuskysymys on: Kuinka verkostoyhteistyö voi hyödyttää Stella Polarista uusien yleisöjen löytämiseksi ja markkinoinnin tehostamiseksi?
Teoreettinen viitekehys käsittelee yritysyhteistyötä verkostoitumisen näkökulmasta. Luvussa 2 selvitetään verkostoitumisen terminologia, esitetään erilaisia verkostotyyppejä ja yritysyhteistyön viisi perusmallia sekä pohditaan verkostoitumisen merkitystä menestyksessä. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa teatterille ehdotus mahdollisesta yhteistyöverkostosta: potentiaaliset yhteistyökumppanit, yhteistyönmuodot sekä yhteistyön sisältö. Opinnäytetyöhön ei kuulu ehdotusten käytännön toimeenpano.
Yritysyhteistyö nähdään tulevaisuudessa avaimena menestykseen. Tutkimuksessa selvisi, että Stella Polariksen asiakkaat ovat kiinnostuneita näkemään Stella Polariksen tekemässä yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Yhteistyöverkoston jäseninä tulisi olla erilaisia tapahtumia, ravintoloita ja kahviloita. Toimiakseen yhteistyön tulee olla kaikkia osapuolia hyödyttävää ja synergiaan perustuvaa.
Tilaajana on Improvisaatioteatteriyhdistys Stella Polaris ry, joka on Suomen ensimmäinen ammattinäyttelijöistä koostuva improvisaatioteatteri. Aineisto kerättiin Stella Polariksen esityksessä käyville asiakkaille kohdennetun asiakaskyselyn ja verkkotyöpajan avulla. Päätutkimuskysymys on: Kuinka verkostoyhteistyö voi hyödyttää Stella Polarista uusien yleisöjen löytämiseksi ja markkinoinnin tehostamiseksi?
Teoreettinen viitekehys käsittelee yritysyhteistyötä verkostoitumisen näkökulmasta. Luvussa 2 selvitetään verkostoitumisen terminologia, esitetään erilaisia verkostotyyppejä ja yritysyhteistyön viisi perusmallia sekä pohditaan verkostoitumisen merkitystä menestyksessä. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa teatterille ehdotus mahdollisesta yhteistyöverkostosta: potentiaaliset yhteistyökumppanit, yhteistyönmuodot sekä yhteistyön sisältö. Opinnäytetyöhön ei kuulu ehdotusten käytännön toimeenpano.
Yritysyhteistyö nähdään tulevaisuudessa avaimena menestykseen. Tutkimuksessa selvisi, että Stella Polariksen asiakkaat ovat kiinnostuneita näkemään Stella Polariksen tekemässä yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Yhteistyöverkoston jäseninä tulisi olla erilaisia tapahtumia, ravintoloita ja kahviloita. Toimiakseen yhteistyön tulee olla kaikkia osapuolia hyödyttävää ja synergiaan perustuvaa.