Sillanrakentajana viihteellinen sisältö : mitä on brändätty sisältö?
Väänänen, Kuisma (2015)
Väänänen, Kuisma
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää minkälaista sisältöä on brändätty sisältö. Mediakanavien määrän kasvu yhdessä mainonnan ylitarjonnan kanssa on aiheuttanut mainonnan huomioarvojen ja tehon laskun.
Nykyajan kuluttajalla on mahdollisuus itse päättää mitä, mistä ja milloin seurata. Tämän vuoksi nykypäivän kuluttajien tavoittaminen perinteisen markkinoinnin keinoin on yhä haastavampaa. Useat markkinoijat ovat vastanneet tähän haasteeseen tarjoamalla kuluttajille perinteisen markkinoinnin sijaan enemmän sisältölähtöistä markkinointia.
Brändätty sisältö pyrkii tavoittamaan kuluttajat heitä itseään kiinnostavalla viihteellisellä sisällöllä. Kun sisältö on vastaanottajalle personoitua, kiinnostavaa ja relevanttia, tuottaa se myös lisäarvoa kuluttajalle. Tästä kohtaamisesta muodostuu molempia osapuolia hyödyttävä
symbioosi, jossa voittaa yhtä hyvin brändi kuin kuluttajakin.
Tulevaisuuden mainonta ja markkinointi kokevat suuria muutoksia, jotka tulevat vaikuttamaan myös sisältöjen suunnitteluun. Tämän vuoksi markkinoijan pitää siirtyä ajattelemaan mainostajan sijaan kuin julkaisija.
Nykyajan kuluttajalla on mahdollisuus itse päättää mitä, mistä ja milloin seurata. Tämän vuoksi nykypäivän kuluttajien tavoittaminen perinteisen markkinoinnin keinoin on yhä haastavampaa. Useat markkinoijat ovat vastanneet tähän haasteeseen tarjoamalla kuluttajille perinteisen markkinoinnin sijaan enemmän sisältölähtöistä markkinointia.
Brändätty sisältö pyrkii tavoittamaan kuluttajat heitä itseään kiinnostavalla viihteellisellä sisällöllä. Kun sisältö on vastaanottajalle personoitua, kiinnostavaa ja relevanttia, tuottaa se myös lisäarvoa kuluttajalle. Tästä kohtaamisesta muodostuu molempia osapuolia hyödyttävä
symbioosi, jossa voittaa yhtä hyvin brändi kuin kuluttajakin.
Tulevaisuuden mainonta ja markkinointi kokevat suuria muutoksia, jotka tulevat vaikuttamaan myös sisältöjen suunnitteluun. Tämän vuoksi markkinoijan pitää siirtyä ajattelemaan mainostajan sijaan kuin julkaisija.