Suurasiakasmyynnin asiakkuudenhoitomallin kehittäminen : Case Oy Yritys Ab
Kivelä, Matias (2015)
Kivelä, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168395
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhtenäinen avainasiakkaiden asiakkuudenhoitomalli kohdeyritykselle. Aiheen taustalta löytyivät kohdeyrityksessä toteutettu yritysliiketoiminnan yritysfuusio ja toimialalla käynnissä oleva haastava markkinatilanne. Kohdeyrityksen hakemaa yritysliiketoiminnan kasvun saavuttamista pyrittiin auttamaan sen avainasiakkaiden asiakkuudenhallinnan käytäntöjen parantamisella. Tämän vähimmäistavoite on korkean asiakastyytyväisyyden ylläpitäminen ja seuraavassa vaiheessa yritysfuusion tuoman merkittävän ristiinmyyntipotentiaalin hyödyntäminen.
Opinnäytetyö pohjustettiin laajalla teoriaosuudella, jota seuraavat aihetta koskevan kehitysprojektin ja siinä luodun toimintamallin kuvaus. Teoriaosuus keskittyy aihetta koskevien strategioiden ja näiden osatekijöiden käsittelyyn. Kehitysprojektin kuvaus sisältää projektin taustojen, suunnitelman, projektiorganisaation ja vaiheistuksen läpikäymisen. Luotu toimintamalli on modulaarinen ja sisältää asiakasstrategian, asiakasviestintämallin ja seuranta- ja ohjausprosessin, jotka ovat kaikki kytköksissä päivittäiseen asiakkuudenhallintaan. Toimintamallia ohjaa alisegmenttimalli.
Kehitysprojektin yhteydessä todettiin avainasiakkaiden asiakkuudenhoitomallin luomisen tukevan liiketoimintaa yhä enemmän myös tulevaisuudessa. Toimintaympäristön muuttuminen ja tietoliikenneratkaisujen käyttökohteiden kasvaminen tarjoavat mielenkiintoisia kasvunäkymiä ja tuottopotentiaaleja palveluntarjoajille. Ehtoina menestykselle on tiivis keskittyminen asiakastarpeiden tunnistamiseen ja täyttämiseen, jotta ratkaisut hyödyttävät myyjän lisäksi myös ostajaa. Menestyksen ehtona on myös kohdeyrityksen yritysliiketoiminnan kehittäminen varteenotettavaksi ja asiakkaille uskottavaksi vaihtoehdoksi.
Jatkokehityksen aiheiksi koetaan koko kohdeyrityksen yritysliiketoiminnan asiakkuudenhoitomallin ja avainasiakkuussuunnitelmien kehittäminen. Tarkastelun aiheena voi olla myös konsernin tekniikan yksikkö, joka vastaa kuluttaja- ja yritysliiketoiminnan runkoverkkoratkaisuiden suunnittelusta, rakentamisesta ja kehittämisestä. Myös yksi vaihtoehto jatkotutkimukselle on mahdollisuus yrityskulttuurin muutokselle ennen vahvasti kuluttajaliiketoimintaan orientoituneessa organisaatiossa.
Opinnäytetyö pohjustettiin laajalla teoriaosuudella, jota seuraavat aihetta koskevan kehitysprojektin ja siinä luodun toimintamallin kuvaus. Teoriaosuus keskittyy aihetta koskevien strategioiden ja näiden osatekijöiden käsittelyyn. Kehitysprojektin kuvaus sisältää projektin taustojen, suunnitelman, projektiorganisaation ja vaiheistuksen läpikäymisen. Luotu toimintamalli on modulaarinen ja sisältää asiakasstrategian, asiakasviestintämallin ja seuranta- ja ohjausprosessin, jotka ovat kaikki kytköksissä päivittäiseen asiakkuudenhallintaan. Toimintamallia ohjaa alisegmenttimalli.
Kehitysprojektin yhteydessä todettiin avainasiakkaiden asiakkuudenhoitomallin luomisen tukevan liiketoimintaa yhä enemmän myös tulevaisuudessa. Toimintaympäristön muuttuminen ja tietoliikenneratkaisujen käyttökohteiden kasvaminen tarjoavat mielenkiintoisia kasvunäkymiä ja tuottopotentiaaleja palveluntarjoajille. Ehtoina menestykselle on tiivis keskittyminen asiakastarpeiden tunnistamiseen ja täyttämiseen, jotta ratkaisut hyödyttävät myyjän lisäksi myös ostajaa. Menestyksen ehtona on myös kohdeyrityksen yritysliiketoiminnan kehittäminen varteenotettavaksi ja asiakkaille uskottavaksi vaihtoehdoksi.
Jatkokehityksen aiheiksi koetaan koko kohdeyrityksen yritysliiketoiminnan asiakkuudenhoitomallin ja avainasiakkuussuunnitelmien kehittäminen. Tarkastelun aiheena voi olla myös konsernin tekniikan yksikkö, joka vastaa kuluttaja- ja yritysliiketoiminnan runkoverkkoratkaisuiden suunnittelusta, rakentamisesta ja kehittämisestä. Myös yksi vaihtoehto jatkotutkimukselle on mahdollisuus yrityskulttuurin muutokselle ennen vahvasti kuluttajaliiketoimintaan orientoituneessa organisaatiossa.