Asiakastieto osana markkinointiviestintää
Vilenius, Hanna (2015)
Vilenius, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158214
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli puu- ja hirsitaloja valmistava yritys, Polar Life Haus. Työn tavoitteena oli kehittää Polar Life Hausin markkinointiviestintää ranskankielisellä markkina-alueella Euroopassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mahdollisuuksia yrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseksi käyttäen asiakkailta kerättyä dataa tiedonlähteenä. Tutkimusongelmina oli selvittää, millaisia kohderyhmiä ranskankielisellä markkina-alueella on sekä millaisia tarpeita asiakkailla on ottaen huomioon myös markkina-alueen asumiskulttuurin. Kolmantena ongelmana oli selvittää, mitä mainonnan muotoa käytettiin eniten ensisijaisena tiedonlähteenä esitetilaajien kesken.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, joka perustui yritykseltä saatuun dokumenttiaineistoon. Käytetty aineisto oli kerätty esitetilauslomakkeena, jonka asiakkaat täyttivät tilatessaan taloesitteen yrityksen verkkosivujen kautta. Lomakkeen alkuperäinen tarkoitus oli antaa yksityiskohtaista tietoa jokaisesta asiakkaasta, joita myyntihenkilöt voivat käyttää hyväkseen asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksessa käytettyjä lomakkeita oli yhteensä 469. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Aineistoa tulkittiin kvalitatiivisin menetelmin tekemällä sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli asiakaslähtöisestä markkinointiviestintää ja kohdealueen asumiskulttuuria.
Tulosten perusteella yrityksen kohderyhmiä ovat sekä kuluttajat että yritykset. Kuluttajamarkkinat jakautuivat vielä useamman ja yhden hengen talouksiin. Suosituin talomalli oli moderni malli, jota kutsutaan Plusvillaksi. Suosituin talokoko oli yksikerroksinen keskisuuri talo. Kohdealueen asumiskulttuurille ominaista olivat maininnat kellarikerroksesta, uima-altaasta ja avoimesta keittiöstä. Asiakkaat arvostivat talossa valoisuutta, modernia arkkitehtuuria ja ekologisuutta. Ne ovat myös yrityksen ensisijaisia arvoja. Internet toimi ensisijaisena tiedonlähteenä suurimmalle osalle esitetilaajista.
Kehitysehdotuksena mainonnan keskittäminen internetin eri kanaviin on erittäin suositeltavaa. Lisäksi yrityksen verkkosivujen siisti ulkoasu ja jatkuva päivittäminen ovat erityisen oleellisia verkkosivujen toimiessa ikään kuin yrityksen käyntikorttina. Markkina- alueen asumiskulttuuri tulee ottaa huomioon suunniteltaessa markkinointiviestintää.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, joka perustui yritykseltä saatuun dokumenttiaineistoon. Käytetty aineisto oli kerätty esitetilauslomakkeena, jonka asiakkaat täyttivät tilatessaan taloesitteen yrityksen verkkosivujen kautta. Lomakkeen alkuperäinen tarkoitus oli antaa yksityiskohtaista tietoa jokaisesta asiakkaasta, joita myyntihenkilöt voivat käyttää hyväkseen asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksessa käytettyjä lomakkeita oli yhteensä 469. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Aineistoa tulkittiin kvalitatiivisin menetelmin tekemällä sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli asiakaslähtöisestä markkinointiviestintää ja kohdealueen asumiskulttuuria.
Tulosten perusteella yrityksen kohderyhmiä ovat sekä kuluttajat että yritykset. Kuluttajamarkkinat jakautuivat vielä useamman ja yhden hengen talouksiin. Suosituin talomalli oli moderni malli, jota kutsutaan Plusvillaksi. Suosituin talokoko oli yksikerroksinen keskisuuri talo. Kohdealueen asumiskulttuurille ominaista olivat maininnat kellarikerroksesta, uima-altaasta ja avoimesta keittiöstä. Asiakkaat arvostivat talossa valoisuutta, modernia arkkitehtuuria ja ekologisuutta. Ne ovat myös yrityksen ensisijaisia arvoja. Internet toimi ensisijaisena tiedonlähteenä suurimmalle osalle esitetilaajista.
Kehitysehdotuksena mainonnan keskittäminen internetin eri kanaviin on erittäin suositeltavaa. Lisäksi yrityksen verkkosivujen siisti ulkoasu ja jatkuva päivittäminen ovat erityisen oleellisia verkkosivujen toimiessa ikään kuin yrityksen käyntikorttina. Markkina- alueen asumiskulttuuri tulee ottaa huomioon suunniteltaessa markkinointiviestintää.