Taikatalvi-tapahtuman asiakastyytyväisyys - case Muumimaailma Oy
Isotalo, Eveliina (2015)
Isotalo, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttaminen Muumimaailma Oy:n järjestämään Taikatalvi-tapahtumaan. Tutkimus toteutettiin tapahtuman aikana helmikuussa 2015. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle tietoa siitä, mihin asiakkaat ovat tapahtumassa tällä hetkellä tyytyväisiä ja mitkä asiat kaipaavat vielä kehittämistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös saamaan asiakkailta toimivia kehitysehdotuksia, joita mahdollisesti voitaisiin hyödyntää tulevissa tapahtumissa. Lisäksi haluttiin erityisesti tehdä vertailua suomalaisten ja ulkomaalaisten kävijöiden mielipiteiden ja vastausten välillä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin Muumimaailma Oy yrityksenä sekä Taikatalvi-tapahtuman konsepti. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista, palvelun laatua ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin lähes kokonaan standardoitua kyselylomaketta. Kyselytutkimus toteutettiin paikan päällä haastattelemalla satunnaisia kävijöitä. Tavoitteena oli saada ainakin 200 vastausta ja tavoitteeseen päästiin, kun vastauksia saatiin yhteensä 234.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että tapahtumassa kävijöistä suurin osa on lähialueelta eli Etelä-Suomesta. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista on tyytyväisiä tapahtumaan ja sen sisältöön. Erityisen tyytyväisiä oltiin hahmoihin, sadunomaiseen ja talviseen tunnelmaan sekä monipuolisiin aktiviteetteihin. Suuria epäkohtia ei tapahtumasta tulosten perusteella löytynyt, mutta tapahtuma-alueesta toivottiin laajempaa sekä vastaajien mielestä tekemistä voisi monipuolistaa aiempien vuosien tasoiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin Muumimaailma Oy yrityksenä sekä Taikatalvi-tapahtuman konsepti. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista, palvelun laatua ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin lähes kokonaan standardoitua kyselylomaketta. Kyselytutkimus toteutettiin paikan päällä haastattelemalla satunnaisia kävijöitä. Tavoitteena oli saada ainakin 200 vastausta ja tavoitteeseen päästiin, kun vastauksia saatiin yhteensä 234.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että tapahtumassa kävijöistä suurin osa on lähialueelta eli Etelä-Suomesta. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurin osa vastaajista on tyytyväisiä tapahtumaan ja sen sisältöön. Erityisen tyytyväisiä oltiin hahmoihin, sadunomaiseen ja talviseen tunnelmaan sekä monipuolisiin aktiviteetteihin. Suuria epäkohtia ei tapahtumasta tulosten perusteella löytynyt, mutta tapahtuma-alueesta toivottiin laajempaa sekä vastaajien mielestä tekemistä voisi monipuolistaa aiempien vuosien tasoiseksi.