EVRY Jydacom Oy:n ohjelmistojen soveltuvuus ammattikorkeakoulujen opetuskäyttöön
Savinainen, Jari (2015)
Savinainen, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188619
Tiivistelmä
Opinnäytetyön käsittelee Evry Jydacom Oy:n tarjouslaskenta sekä tuotannonhallinta ohjelmistoja ja niiden soveltuvuutta ammattikorkeakoulujen rakennustekniikan opintoihin. Tarkoituksenani oli kartoittaa mitä ohjelmia eri ammattikorkeakouluissa on käytössä rakennustekniikan opiskelussa ja kuinka hyödyllisenä opettajat ja opiskelijat näkevät ne. Lisäksi selvitin myös, kuinka hyödyllisenä rakennusalan yritykset näkevät sen, että opiskelija tutustuu eri ohjelmiin ja oppii niitä käyttämään koulutuksensa aikana.
Selvitys suoritettiin tekemällä kyselytutkimus käyttäen Webropol kyselyohjelmistoa. Kyselyssä oli kolme kohderyhmää, joille kaikille oli oma kysely. Yksi oli ammattikorkeakoulujen rakennustekniikan opettajat, toinen oli ammattikorkeakoulujen rakennustekniikan opiskelijat sekä kolmas oli Evry Jydacom Oy:n ohjelmistoja käyttävät rakennusalan yritykset. Vastauksia sain opettajilta kuudesta eri ammattikorkeakoulusta, oppilailta seitsemästä eri ammattikorkeakoulusta sekä neljältä eri rakennusalan yritykseltä.
Tulosten tarkastelussa selvisi, että joissakin ammattikorkeakouluissa on käytössä useampia eri ohjelmia. Opiskelijat kokivat, että ohjelmien hyödyntämistä opiskelussa tulisi lisätä ja se parantaisi heidän valmiuttaan siirtyä työelämään. Opettajat kokivat, että ohjelmistojen hyödyntäminen opiskelussa lisäisi opiskelijoiden valmiutta siirtyä työelämään, mutta opetuksen tulisi silti perustua itse asian opettamiseen eikä ohjelmistojen. Yritykset näkivät, että ohjelmistojen osaaminen lisäisi opiskelijoiden valmiutta siirtyä työelämään, koska useimmat eri yrityksien ohjelmat ovat pohjaltaan samanlaisia.
Selvitys suoritettiin tekemällä kyselytutkimus käyttäen Webropol kyselyohjelmistoa. Kyselyssä oli kolme kohderyhmää, joille kaikille oli oma kysely. Yksi oli ammattikorkeakoulujen rakennustekniikan opettajat, toinen oli ammattikorkeakoulujen rakennustekniikan opiskelijat sekä kolmas oli Evry Jydacom Oy:n ohjelmistoja käyttävät rakennusalan yritykset. Vastauksia sain opettajilta kuudesta eri ammattikorkeakoulusta, oppilailta seitsemästä eri ammattikorkeakoulusta sekä neljältä eri rakennusalan yritykseltä.
Tulosten tarkastelussa selvisi, että joissakin ammattikorkeakouluissa on käytössä useampia eri ohjelmia. Opiskelijat kokivat, että ohjelmien hyödyntämistä opiskelussa tulisi lisätä ja se parantaisi heidän valmiuttaan siirtyä työelämään. Opettajat kokivat, että ohjelmistojen hyödyntäminen opiskelussa lisäisi opiskelijoiden valmiutta siirtyä työelämään, mutta opetuksen tulisi silti perustua itse asian opettamiseen eikä ohjelmistojen. Yritykset näkivät, että ohjelmistojen osaaminen lisäisi opiskelijoiden valmiutta siirtyä työelämään, koska useimmat eri yrityksien ohjelmat ovat pohjaltaan samanlaisia.