Ostokäyttäytymisen tutkiminen ja segmentointi yhdistysasiakkaille suunnattujen kulttuurimatkailupakettien kehittämiseksi - case Ahlströmin ruukit
Mäkinen, Siri (2015)
Mäkinen, Siri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kotimaan kulttuuripalveluita hyödyntävien yhdistysasiakkaiden ostokäyttäytymistä ja ostopäätökseen vaikuttavia asioita. Tulosten pohjalta oli tarkoitus luoda asiakkaista segmenttejä ja antaa toimeksiantajalle kulttuurimatkailupaketteja koskevia kehitysehdotuksia. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ahlströmin ruukkien palveluliiketoiminnalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvennettiin lukijalle kulttuurimatkailun ja matkailutuotteen käsitteet. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin organisaation ostopäätösprosessia sekä ostopäätökseen vaikuttavia asioita, kuten hintaa, myyntityötä, tuotteen laatua, tuotteen saatavuutta ja yrityksen näkyvyyttä. Edellä mainittujen asioiden lisäksi työn teoriaosuudessa käsiteltiin matkustusmotivaatiota ja tuotteen elämyksellisyyttä sekä segmentointia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkittavat yhdistykset valittiin Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen alueelta ja heille laadittiin kirjoittamani teorian pohjalta sähköinen e-lomakekysely. Yhdistykset poimittiin Internetin hakukoneita, yhdistystieto.fi -palvelua sekä PRH-yhdistysrekisterin hakutoimintoja hyödyntämällä. Kysely lähetettiin 181 vastaanottajalle ja vastauksia saatiin yhteensä 74 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 40 %. Kyselyn lisäksi haastattelin kahta B2B -matkamyyjää sekä Ahlströmin ruukkien asiakkuuspäällikköä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että yhdistysasiakkaat arvostavat ostoprosessissa tuotteen räätälöintimahdollisuutta, sujuvaa ja ammattitaitoista palvelua sekä yrityksen ja tuotteen helppoa löydettävyyttä. Tulokset osoittivat yhdistysasiakkaiden olevan myös hyvin hinta -ja laatutietoisia. Suurimmat motiivit kulttuurimatkailuun liittyivät virkistäytymiseen, rentoutumiseen, yhteenkuuluvuuden tunteeseen sekä uuden oppimiseen. Tuloksista ilmeni myös, että suurimmat tiedonhakukanavat ovat Google sekä palveluntarjoajan kotisivut.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvennettiin lukijalle kulttuurimatkailun ja matkailutuotteen käsitteet. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin organisaation ostopäätösprosessia sekä ostopäätökseen vaikuttavia asioita, kuten hintaa, myyntityötä, tuotteen laatua, tuotteen saatavuutta ja yrityksen näkyvyyttä. Edellä mainittujen asioiden lisäksi työn teoriaosuudessa käsiteltiin matkustusmotivaatiota ja tuotteen elämyksellisyyttä sekä segmentointia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkittavat yhdistykset valittiin Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen alueelta ja heille laadittiin kirjoittamani teorian pohjalta sähköinen e-lomakekysely. Yhdistykset poimittiin Internetin hakukoneita, yhdistystieto.fi -palvelua sekä PRH-yhdistysrekisterin hakutoimintoja hyödyntämällä. Kysely lähetettiin 181 vastaanottajalle ja vastauksia saatiin yhteensä 74 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 40 %. Kyselyn lisäksi haastattelin kahta B2B -matkamyyjää sekä Ahlströmin ruukkien asiakkuuspäällikköä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että yhdistysasiakkaat arvostavat ostoprosessissa tuotteen räätälöintimahdollisuutta, sujuvaa ja ammattitaitoista palvelua sekä yrityksen ja tuotteen helppoa löydettävyyttä. Tulokset osoittivat yhdistysasiakkaiden olevan myös hyvin hinta -ja laatutietoisia. Suurimmat motiivit kulttuurimatkailuun liittyivät virkistäytymiseen, rentoutumiseen, yhteenkuuluvuuden tunteeseen sekä uuden oppimiseen. Tuloksista ilmeni myös, että suurimmat tiedonhakukanavat ovat Google sekä palveluntarjoajan kotisivut.