Näin tehdään journalistinen moka
Koljonen, Laura (2015)
Koljonen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209174
Tiivistelmä
Journalismi perustuu median kuluttajien - lukijoiden, katsojien, kuuntelijoiden - luottamukselle. Virheet journalismissa rapauttavat tätä luottamusta. Koska nykyajan journalismi on nopeatempoista ja toimituksissa työskentelee alan myllerryksen takia yhä vähemmän väkeä, toimittajat altistuvat virheille yhä useammin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten journalistiset mokat syntyvät ja miten niitä voitaisiin välttää. Työssä käydään läpi journalistinen prosessi, johon kuuluu kirjoittamisprosessin lisäksi editointiprosessi.
Tutkimusaineistona on opinnäytetyön tekijän oma, vuoden 2013 lopussa sattunut journalistinen moka. Lisäksi työhön on kerätty kevään 2014 ja 2015 aikana 16 kappaletta erilaisia journalistisia mokia. Aineisto on hankittu lähettämällä toimittajille kyselylomake tai haastattelemalla heitä puhelimitse.
Mokat on jaoteltu kolmeen ryhmään, pikkumokiin, isoihin kämmeihin sekä huonoon käytökseen, sen perusteella, miten ne rikkovat Journalistin ohjeita. Tutkimuksesta on rajattu pois tahalliset vilpit.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että journalistiset mokat syntyvät, kun työvaiheissa oikaistaan. Journalistisia mokia on siis mahdollista välttää rakentamalla mahdollisimman toimiva työprosessi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten journalistiset mokat syntyvät ja miten niitä voitaisiin välttää. Työssä käydään läpi journalistinen prosessi, johon kuuluu kirjoittamisprosessin lisäksi editointiprosessi.
Tutkimusaineistona on opinnäytetyön tekijän oma, vuoden 2013 lopussa sattunut journalistinen moka. Lisäksi työhön on kerätty kevään 2014 ja 2015 aikana 16 kappaletta erilaisia journalistisia mokia. Aineisto on hankittu lähettämällä toimittajille kyselylomake tai haastattelemalla heitä puhelimitse.
Mokat on jaoteltu kolmeen ryhmään, pikkumokiin, isoihin kämmeihin sekä huonoon käytökseen, sen perusteella, miten ne rikkovat Journalistin ohjeita. Tutkimuksesta on rajattu pois tahalliset vilpit.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että journalistiset mokat syntyvät, kun työvaiheissa oikaistaan. Journalistisia mokia on siis mahdollista välttää rakentamalla mahdollisimman toimiva työprosessi.