Yrityskylä-projekti : alakoulun kuudesluokkalaisten näkemyksiä yrittäjyyskasvatuksesta
Mäntylä, Lauri (2015)
Mäntylä, Lauri
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219403
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee yrittäjyyskasvatuksen soveltuvuutta suomalaisen peruskoulun alakouluun. Tutkimus perustuu 6.-luokkalaisten oppilaiden näkemyksiin yrittäjyyskasvatuksesta Yrityskylä-oppimisympäristössä sekä tavallisessa luokkahuoneopetuksessa. Tavoitteena on antaa suuntaviivoja siitä, onko alakouluikäisille lapsille mielekästä opettaa aikuisten työelämään liittyviä ilmiöitä ja miten lapset niihin suhtautuvat.
Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimustraditioon. Tutkimuksessa haastateltiin viittäkymmentä lukuvuonna 2013–2014 peruskoulun kuudetta luokkaa käynyttä Paimiolaista oppilasta. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina lomakehaastatteluina. Haastattelut teemoitettiin kahden yläteeman ympärille: miten oppilaat suhtautuvat yrittäjyyskasvatukseen alakoulussa ja mitä mieltä he olivat Yrityskylä-oppimisympäristöstä.
Tutkimus antaa selkeitä viitteitä siitä, että 6.-luokkalaiset oppilaat pitävät yrittäjyyskasvatusta alakouluun hyvin soveltuvana ja mielekkäänä oppiaiheena. Yrittäjyyskasvatusta pidettiin aluksi vieraana ja vaikeana aiheena lähestyä, mutta toiminnallisen oppimisympäristön ja –tradition kautta erittäin mielenkiintoisena ja motivoivana oppisisältönä koulun arjessa.
Oppilaat mielsivät oppineensa Yrityskylä-projektin aikana eniten yhteistyötaitoja, vastuuta ja rahankäyttöä. Tärkeimpinä Yrityskylän oppisisällöistä pidettiin työn hakemisen taitoa sekä talouslaskentaa. Vähiten merkittävinä taitoina työelämän kannalta pidettiin mainontaa ja erilaisten yhteisöjen merkitystä yksittäiselle työntekijälle.
Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimustraditioon. Tutkimuksessa haastateltiin viittäkymmentä lukuvuonna 2013–2014 peruskoulun kuudetta luokkaa käynyttä Paimiolaista oppilasta. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina lomakehaastatteluina. Haastattelut teemoitettiin kahden yläteeman ympärille: miten oppilaat suhtautuvat yrittäjyyskasvatukseen alakoulussa ja mitä mieltä he olivat Yrityskylä-oppimisympäristöstä.
Tutkimus antaa selkeitä viitteitä siitä, että 6.-luokkalaiset oppilaat pitävät yrittäjyyskasvatusta alakouluun hyvin soveltuvana ja mielekkäänä oppiaiheena. Yrittäjyyskasvatusta pidettiin aluksi vieraana ja vaikeana aiheena lähestyä, mutta toiminnallisen oppimisympäristön ja –tradition kautta erittäin mielenkiintoisena ja motivoivana oppisisältönä koulun arjessa.
Oppilaat mielsivät oppineensa Yrityskylä-projektin aikana eniten yhteistyötaitoja, vastuuta ja rahankäyttöä. Tärkeimpinä Yrityskylän oppisisällöistä pidettiin työn hakemisen taitoa sekä talouslaskentaa. Vähiten merkittävinä taitoina työelämän kannalta pidettiin mainontaa ja erilaisten yhteisöjen merkitystä yksittäiselle työntekijälle.