Itäsuomalaisten nautakarjayrittäjien ostokäyttäytyminen
Rissanen, Minna (2015)
Rissanen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, muuttuuko nautakarjayrittäjien ostokäyttäytyminen tulevaisuudessa ja miten se muuttuu sekä mikä on maatalouskauppojen rooli tulevaisuudessa. Tutkimuksella selvitetään sitä, tulevatko maatalousalan verkkokaupat syrjäyttämään kivijalkakaupat. Opinnäytetyötä hyödyntäen pystytään syventä-mään kohderyhmälle eli nautakarjayrittäjille tarkoitettuja tuotteita sekä palveluita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla nauta-karjayrittäjiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin puhtaaksi. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin avulla.
Maatalouskaupan asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut monikanavaiseksi asioimiseksi. Verkkokauppoja sekä sähköisiä palveluita käytetään tiedonhankintaan, tuotteiden vertailemiseen sekä vaihtoehtojen etsintään. Sähköisten palveluiden yleistymisen myötä kivijalkakauppojen rooli muuttuu perinteisestä kaupankäynnistä. Suurin muutos tapahtuu maatalousmyyjien roolissa. Maatalousmyyjien on oltava asiakkaisiin yhteydessä monikanavaisesti, eli on oltava tultava läsnä sähköisissä palveluissa, missä asiakaskin on. Nautakarjayrittäjien ostokäyttäytyminen ei heidän näkökulmastaan tule muuttumaan sähköisten palveluiden sekä kivijalkakaupan yhteisesti muodostuvasta asioimisesta, suuntaan taikka toiseen.
Nauhoitetut haastattelut kirjoitettiin puhtaaksi haastattelutilanteiden jälkeen. Tämän jälkeen haastatteluista etsittiin tutkimukselle olennainen tieto, eli aineistoa lähdettiin pelkistämään ja etsimään yhtenäisyyksiä. Haastatteluista kirjoitettiin erillisille paperille pelkistettyjä ilmauksia haastatteluiden tuloksista. Pelkistettyjä ilmauksista kehiteltiin ala-luokkia. Alaluokista koottiin pääluokkia, jonka jälkeen saatiin kokoava käsite.
Tutkimus osoittaa, että maatalouskauppoja tarvitaan myös tulevaisuudessa. Henkilökohtainen asioiminen myyjän kanssa, tuotteet sekä niiden saatavuus ja asiakaspalvelu ovat niitä tärkeitä tekijöitä miksi maatalouskauppoja tarvitaan myös tulevaisuudessa. Nautakarjayrittäjät toivovat maatalouskaupoilta saavansa tulevaisuudessa pientarvikkeita, koneita sekä varaosia. Lisäksi toivottiin uusia palveluja maksujärjestelmiin sekä jälkimarkkinoinnin kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla nauta-karjayrittäjiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin puhtaaksi. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin avulla.
Maatalouskaupan asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut monikanavaiseksi asioimiseksi. Verkkokauppoja sekä sähköisiä palveluita käytetään tiedonhankintaan, tuotteiden vertailemiseen sekä vaihtoehtojen etsintään. Sähköisten palveluiden yleistymisen myötä kivijalkakauppojen rooli muuttuu perinteisestä kaupankäynnistä. Suurin muutos tapahtuu maatalousmyyjien roolissa. Maatalousmyyjien on oltava asiakkaisiin yhteydessä monikanavaisesti, eli on oltava tultava läsnä sähköisissä palveluissa, missä asiakaskin on. Nautakarjayrittäjien ostokäyttäytyminen ei heidän näkökulmastaan tule muuttumaan sähköisten palveluiden sekä kivijalkakaupan yhteisesti muodostuvasta asioimisesta, suuntaan taikka toiseen.
Nauhoitetut haastattelut kirjoitettiin puhtaaksi haastattelutilanteiden jälkeen. Tämän jälkeen haastatteluista etsittiin tutkimukselle olennainen tieto, eli aineistoa lähdettiin pelkistämään ja etsimään yhtenäisyyksiä. Haastatteluista kirjoitettiin erillisille paperille pelkistettyjä ilmauksia haastatteluiden tuloksista. Pelkistettyjä ilmauksista kehiteltiin ala-luokkia. Alaluokista koottiin pääluokkia, jonka jälkeen saatiin kokoava käsite.
Tutkimus osoittaa, että maatalouskauppoja tarvitaan myös tulevaisuudessa. Henkilökohtainen asioiminen myyjän kanssa, tuotteet sekä niiden saatavuus ja asiakaspalvelu ovat niitä tärkeitä tekijöitä miksi maatalouskauppoja tarvitaan myös tulevaisuudessa. Nautakarjayrittäjät toivovat maatalouskaupoilta saavansa tulevaisuudessa pientarvikkeita, koneita sekä varaosia. Lisäksi toivottiin uusia palveluja maksujärjestelmiin sekä jälkimarkkinoinnin kehittämiseen.