"Kaikkensa ne on tehny, et on oppinu" - Nuorten kokemuksia oppimisesta työpajoilla
Merikukka, Päivi (2015)
Merikukka, Päivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemuksia oppimisesta työpajaympäristössä Salon kaupungin nuorten työpajatoiminnassa. Opinnäytetyössä tutkittiin pajatoimintaan osallistuneiden nuorten oppimistavoitteita, pajajakson aikana saavuttamia oppimisen alueita, työpajayhteisön ja -ympäristön merkitystä oppimisessa sekä pajalla oppimisen kokonaisvaltaisempaa merkitystä nuorten elämässä pajajakson jälkeen.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Teoriaosuus muodostettiin oppimisen yleisestä määrittelystä, kokemuksellisesta oppimisesta, oppimisen eri tyyleistä sekä työpajasta oppimisympäristöstä. Teoriassa käsiteltiin myös työpajatoimintaa yleisesti sekä Salon kaupungin nuorten työpajatoimintaa kohdeympäristönä.
Tutkimustulosten perusteella nuorten oppimistavoitteet ja opitut asiat keskittyivät työtaitoihin, sosiaalisiin taitoihin sekä elämänhallintaan. Nuoret arvostivat oppimisessa käytännönläheisyyttä, osittaista vapautta ja vastuuta työskentelyssä sekä avun saamista tarvittaessa. Omaan tahtiin oppiminen ja työskentely koettiin tärkeinä sekä mahdollisena työpajoilla. Työpajayhteisö vaikutti oppimiseen myönteisesti. Itsetuntemus ja itseluottamus kehittyivät pajajakson aikana. Ne puolestaan edesauttoivat muiden taitojen oppimista.
Oppimaansa nuoret halusivat hyödyntää koulutukseen hakeutumisessa ja vapaa-ajalla opittu lisäsi innostusta uusiin harrastuksiin. Pajoilla opitut asiat nähtiin merkittävinä ja tarpeellisina taitoina myös työelämässä. Työpajoilla oppimisesta on siis hyötyä nuorelle monellakin tavalla.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Teoriaosuus muodostettiin oppimisen yleisestä määrittelystä, kokemuksellisesta oppimisesta, oppimisen eri tyyleistä sekä työpajasta oppimisympäristöstä. Teoriassa käsiteltiin myös työpajatoimintaa yleisesti sekä Salon kaupungin nuorten työpajatoimintaa kohdeympäristönä.
Tutkimustulosten perusteella nuorten oppimistavoitteet ja opitut asiat keskittyivät työtaitoihin, sosiaalisiin taitoihin sekä elämänhallintaan. Nuoret arvostivat oppimisessa käytännönläheisyyttä, osittaista vapautta ja vastuuta työskentelyssä sekä avun saamista tarvittaessa. Omaan tahtiin oppiminen ja työskentely koettiin tärkeinä sekä mahdollisena työpajoilla. Työpajayhteisö vaikutti oppimiseen myönteisesti. Itsetuntemus ja itseluottamus kehittyivät pajajakson aikana. Ne puolestaan edesauttoivat muiden taitojen oppimista.
Oppimaansa nuoret halusivat hyödyntää koulutukseen hakeutumisessa ja vapaa-ajalla opittu lisäsi innostusta uusiin harrastuksiin. Pajoilla opitut asiat nähtiin merkittävinä ja tarpeellisina taitoina myös työelämässä. Työpajoilla oppimisesta on siis hyötyä nuorelle monellakin tavalla.