Pienoisdokumenttielokuvaprojektin ohjaaminen nuorille : Valmiuksia ja osaamista mediakasvatuksen keinoin
Pietilä, Iikka (2015)
Pietilä, Iikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229671
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229671
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa mediakasvatuksellinen pienoisdokumenttielokuvaprojekti nuorten kanssa sekä selvittää millaisia valmiuksia ja osaamista mediakasvatuksellisten keinojen käyttäminen antaa, jotta nuoret kokisivat voivansa olla osallisia yhteisössään ja yhteiskunnassa sekä pystyvänsä vaikuttamaan itseään koskeviin asioihin.
Projektin tilasi Hämeenlinnassa toimiva lasten ja nuorten kulttuurikeskus Arx ja projekti toteutettiin Ahveniston koulussa yhdelle yläasteluokalle. Opinnäytetyössä esitettiin ja sovellettiin ajankohtaista mediaan, mediatutkimukseen ja -kasvatukseen liittyvää teoriaa sekä osallisuuden, vaikuttamismahdollisuuksien ja dokumenttielokuvan näkökulmia. Tutkimuksellisen osion aineistonkeruu tapahtui toimintatutkimuksenomaisin keinoin ja kokemusta selvitettiin myös puolistrukturoidulla haastattelulla kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen ja projektin tulokset kannustavat hyödyntämään ja soveltamaan mediakasvatuksen näkökulmia, menetelmiä ja tavoitteita perusopetuksessa ja integroimaan mediakasvatusta perusoppiaineisiin. Projektiin osallistuneet nuoret kokivat, että työskennellessä opittiin merkittäviä projekti- ja ryhmätyötaitoja, teknisiä taitoja ja vuorovaikutustaitoja. Nämä mediataitoihinkin osittain luettavat taidot edistävät tulevaisuudessa yksilön selviytymistä nopeasti muuttavassa ja vaativassa mediamaisemassa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi projekti, jota on mahdollista hyödyntää sellaisenaan tai, jota muokkaamalla voi toteuttaa mielenkiintoisen ja innostavan projektin toimintaympäristössä kuin toimintaympäristössä.
Projektin tilasi Hämeenlinnassa toimiva lasten ja nuorten kulttuurikeskus Arx ja projekti toteutettiin Ahveniston koulussa yhdelle yläasteluokalle. Opinnäytetyössä esitettiin ja sovellettiin ajankohtaista mediaan, mediatutkimukseen ja -kasvatukseen liittyvää teoriaa sekä osallisuuden, vaikuttamismahdollisuuksien ja dokumenttielokuvan näkökulmia. Tutkimuksellisen osion aineistonkeruu tapahtui toimintatutkimuksenomaisin keinoin ja kokemusta selvitettiin myös puolistrukturoidulla haastattelulla kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen ja projektin tulokset kannustavat hyödyntämään ja soveltamaan mediakasvatuksen näkökulmia, menetelmiä ja tavoitteita perusopetuksessa ja integroimaan mediakasvatusta perusoppiaineisiin. Projektiin osallistuneet nuoret kokivat, että työskennellessä opittiin merkittäviä projekti- ja ryhmätyötaitoja, teknisiä taitoja ja vuorovaikutustaitoja. Nämä mediataitoihinkin osittain luettavat taidot edistävät tulevaisuudessa yksilön selviytymistä nopeasti muuttavassa ja vaativassa mediamaisemassa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi projekti, jota on mahdollista hyödyntää sellaisenaan tai, jota muokkaamalla voi toteuttaa mielenkiintoisen ja innostavan projektin toimintaympäristössä kuin toimintaympäristössä.