Projektinlärning vid utbildningen i informationsbehandling : Analys med hjälp av fokusgruppintervjuer
Berglund, Sandra (2015)
Berglund, Sandra
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158277
Tiivistelmä
I examensarbetet undersöker jag hur projektbaserad inlärning inom utbildningen i informationsbehandling vid Yrkeshögskolan Novia, Raseborg fungerar och hur den kunde förbättras för att skapa effektiva team.
Jag har använt fokusgruppintervjuer som metod för min undersökning och sammanlagt deltog fyra projektgrupper. Intervjuerna bandades in, transkriberades och sammanställdes som ett resultat.
I resultatet av undersökningen framkommer det att grupperna har bra team-anda i sina nuvarande grupper. Respondenterna tycker att gruppstorleken borde vara mellan tre och fem personer. Det kom många förslag till hur handledningen kunde förbättras och utvecklas, bland annat mera feedback av handledaren vid projektens avslut.
Respondenterna gav flera förslag på hur grupperna kunde jobba mera effektivt samt hur självinlärningen kunde förbättras. Undersökningen visar att flera delar av teorin om grupper och team stämmer på dessa projektgrupper.
Den information som framgår ur min undersökning kommer att vara till stor nytta för lärare och handledare vid utbildningsprogrammet, då de nu har en klarare bild av vad studerande upplever, både gällande team och själva projektarbetet.
Jag har använt fokusgruppintervjuer som metod för min undersökning och sammanlagt deltog fyra projektgrupper. Intervjuerna bandades in, transkriberades och sammanställdes som ett resultat.
I resultatet av undersökningen framkommer det att grupperna har bra team-anda i sina nuvarande grupper. Respondenterna tycker att gruppstorleken borde vara mellan tre och fem personer. Det kom många förslag till hur handledningen kunde förbättras och utvecklas, bland annat mera feedback av handledaren vid projektens avslut.
Respondenterna gav flera förslag på hur grupperna kunde jobba mera effektivt samt hur självinlärningen kunde förbättras. Undersökningen visar att flera delar av teorin om grupper och team stämmer på dessa projektgrupper.
Den information som framgår ur min undersökning kommer att vara till stor nytta för lärare och handledare vid utbildningsprogrammet, då de nu har en klarare bild av vad studerande upplever, både gällande team och själva projektarbetet.