Sähköajoneuvojen korjausmääräykset ja lainsäädäntö Suomessa
Kohonen, Ville (2015)
Kohonen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239792
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena on koota yhteen Suomessa voimassa oleva hybridi- ja sähköajoneuvoja koskeva lainsäädäntö sekä niitä koskevat standardit ja ohjeet. Tarkoituksena on esittää edellä mainitut asiat tiivistetyssä ja selkeässä muodossa.
Tämä insinöörityö on tehty tilauksesta autosähkötekniikan lehtori Vesa Linja-aholle hybridi- ja sähköajoneuvojen rajoitetun sähköpätevyys 3 -oppimateriaalin luomistyön ohessa. Oppimateriaali ei ollut saavuttanut tämän insinöörityön tekemisen ajankohtana lopullista, julkaistua muotoa. Tämä insinöörityö on koulutusmateriaalista erillinen kokonaisuus, eikä tätä insinöörityötä ole suunniteltu koulutusmateriaalin jatkeeksi osittain yhtenevästä sisällöstä huolimatta.
Insinöörityö on sisällöltään jakautunut lainsäädäntöosioon, SFS-standardeihin ja Tukesohjeeseen sekä UNECE R100:n vaatimuksien esittelyyn. Lisäksi insinöörityö sisältää lyhyen katsauksen sähkö- ja hybridiajoneuvoja koskevan lainsäädännön nykytilaan. Lopuksi liitteessä esitetään tiivistettynä tarvittava osaaminen hybridi- ja sähköajoneuvotekniikassa.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan, mitä sähköturvallisuusviranomaisia Suomessa toimii, mitä määräyksiä sähköajoneuvojen korjaamiseen liittyy ja miten sähköajoneuvojen korjausta hallinnoidaan Suomessa. Tähän opinnäytetyöhön on koottu yhteenveto ja tilannekatsaus sähkö- ja hybridiautoalan säännöksistä ja määräyksistä sellaisina, kun ne olivat vuonna 2015.
Tämä insinöörityö on tehty tilauksesta autosähkötekniikan lehtori Vesa Linja-aholle hybridi- ja sähköajoneuvojen rajoitetun sähköpätevyys 3 -oppimateriaalin luomistyön ohessa. Oppimateriaali ei ollut saavuttanut tämän insinöörityön tekemisen ajankohtana lopullista, julkaistua muotoa. Tämä insinöörityö on koulutusmateriaalista erillinen kokonaisuus, eikä tätä insinöörityötä ole suunniteltu koulutusmateriaalin jatkeeksi osittain yhtenevästä sisällöstä huolimatta.
Insinöörityö on sisällöltään jakautunut lainsäädäntöosioon, SFS-standardeihin ja Tukesohjeeseen sekä UNECE R100:n vaatimuksien esittelyyn. Lisäksi insinöörityö sisältää lyhyen katsauksen sähkö- ja hybridiajoneuvoja koskevan lainsäädännön nykytilaan. Lopuksi liitteessä esitetään tiivistettynä tarvittava osaaminen hybridi- ja sähköajoneuvotekniikassa.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan, mitä sähköturvallisuusviranomaisia Suomessa toimii, mitä määräyksiä sähköajoneuvojen korjaamiseen liittyy ja miten sähköajoneuvojen korjausta hallinnoidaan Suomessa. Tähän opinnäytetyöhön on koottu yhteenveto ja tilannekatsaus sähkö- ja hybridiautoalan säännöksistä ja määräyksistä sellaisina, kun ne olivat vuonna 2015.