Moniulotteinen asiakkuudenhallinta
Wikström, Vesa (2015)
Wikström, Vesa
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610247
Tiivistelmä
Markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan merkitys on kasvanut viime vuosina merkittävästi, markkinointiympäristön muuttuessa koko ajan digitaalisemmaksi. Yritysten on tärkeää hallita oikeat keinot markkinoinnin toteutuksessa, jotta tavoitteelliseen tulokseen päästään mahdollisimman yksinkertaisesti ja kustannustehokkaasti. Omista asiakkaista huolehtiminen, asiakkuudenhallinta, on aina ollut tärkeää, mutta digitalisoituvassa markkinointikulttuurissa asiakkuudenhallinnan tärkeys korostuu entisestään.
Tämä opinnäytetyö on saanut inspiraation henkilökohtaisesta pienyrittäjän tapeista ja työn tarkoituksena on tutkia moniulotteista asiakkuudenhallintaa markkinoinnin näkökulmasta, sekä luoda uudenlainen näkemys kokonaisvaltaiseen, kustannustehokkaaseen, sähköiseen markkinointiin ja asiakkuudenhallintaan. Tutkimusaihe moniulotteiseen asiakkuudenhallintaan on syntynyt vahvasta kokemuksesta markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan parissa suuren ravintolatoimialalla palvelen yrityksen palveluksessa.
Tutkimustyössä on perehdytty eri markkinointi-ajattelutapoihin, markkinointikanavien hyödyntämiseen, sekä asiakkuudenhallinnan parantamiseen markkinoinnin näkökulmasta. Pääelementiksi tutkimustyössä nousi 5C-markkinoitiajattelu, joka yhdistää tuotteen, hinnan, saatavuuden, viestinnän, sekä henkilöstä. Näistä edellä mainituista markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan elementeistä syntyvät lisäarvo asiakkaalle, hyöty- ja laatusuhteiset kustannukset asiakkaalle, tuotteen saatavuus, viestintä, sekä kumppanuussuhteet. 5Cmarkkinointiajattelu osoittautui tutkimuksen myötä erittäin käytännölliseksi pohjaksi markkinointiin ja moniulotteiseen asiakkuudenhallintaan.
Tutkimustulosten myötä on ajatustasolla syntynyt kokonaisuudessaan uudenlainen markkinointi- ja asiakkuudenhallintajärjestelmä, jonka teknistä toteutuksen mahdollisuuksia tutkitaan jatkotutkimuksena tälle opinnäytetutkimukselle.
Tämä opinnäytetyö on saanut inspiraation henkilökohtaisesta pienyrittäjän tapeista ja työn tarkoituksena on tutkia moniulotteista asiakkuudenhallintaa markkinoinnin näkökulmasta, sekä luoda uudenlainen näkemys kokonaisvaltaiseen, kustannustehokkaaseen, sähköiseen markkinointiin ja asiakkuudenhallintaan. Tutkimusaihe moniulotteiseen asiakkuudenhallintaan on syntynyt vahvasta kokemuksesta markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan parissa suuren ravintolatoimialalla palvelen yrityksen palveluksessa.
Tutkimustyössä on perehdytty eri markkinointi-ajattelutapoihin, markkinointikanavien hyödyntämiseen, sekä asiakkuudenhallinnan parantamiseen markkinoinnin näkökulmasta. Pääelementiksi tutkimustyössä nousi 5C-markkinoitiajattelu, joka yhdistää tuotteen, hinnan, saatavuuden, viestinnän, sekä henkilöstä. Näistä edellä mainituista markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan elementeistä syntyvät lisäarvo asiakkaalle, hyöty- ja laatusuhteiset kustannukset asiakkaalle, tuotteen saatavuus, viestintä, sekä kumppanuussuhteet. 5Cmarkkinointiajattelu osoittautui tutkimuksen myötä erittäin käytännölliseksi pohjaksi markkinointiin ja moniulotteiseen asiakkuudenhallintaan.
Tutkimustulosten myötä on ajatustasolla syntynyt kokonaisuudessaan uudenlainen markkinointi- ja asiakkuudenhallintajärjestelmä, jonka teknistä toteutuksen mahdollisuuksia tutkitaan jatkotutkimuksena tälle opinnäytetutkimukselle.