Jatkuva uudistuminen ja esimiestyö : Menetelmiä jatkuvan uudistumisen tukemiseen esimiestyössä
Parhamaa, Tommi (2015)
Parhamaa, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia jatkuvaa uudistumista kohdeorganisaation myynnin esimiestyössä. Tätä tutkittiin opinnäytetyössä Pentti Sydänmaanlakan jatkuvan uudistumisen elementit -mallia soveltaen. Mallissa jatkuva uudistuminen on jaettu neljään aihepiiriin: tiedon johtaminen, osaamisen johtaminen, suorituksen johtaminen sekä luovuuden ja innovatiivisuuden johtaminen. Näiden neljän elementin kautta organisaatio pystyy vaikuttamaan tehokkaasti jatkuvaan uudistumiseensa.
Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ideoita kohdeorganisaation henkilöstöhallinnolle myynnin esimiestyön kehittämiseen jatkuvan uudistumisen tukemiseksi. Tutkimuskysymyksinä olivat: minkälaisia menetelmiä kohdeorganisaation myynnin esimiestyössä on käytössä tiedon johtamiselle, osaamisen johtamiselle, suorituksen johtamiselle sekä luovuuden ja innovatiivisuuden johtamiselle, ja mitä teorian perusteella voidaan sanoa jatku-vasta uudistumisesta kohdeorganisaation myynnin esimiestyössä?
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja tutkimukseen osallistui viisi esimiestä myynnin funktiosta. Kohdeorganisaation ja haastateltavien esimiesten nimiä ei opinnäytetyössä mainita.
Tutkimusmenetelmin saatiin esille monia nykyisiä menetelmiä jatkuvan uudistumisen elementtien tukemiseksi. Haastatteluista sai konkreettisen kuvan esimiesten näkemyksistä sekä heidän käsityksistään jatkuvan uudistumisen ilmiöstä. Aineistosta nousi esille monia johtopäätöksiä, keskeisiä havaintoja ja kehitysehdotuksia jatkuvan uudistumisen nykytilasta kohdeorganisaation myynnin esimiestyössä sekä ajatuksia tulevaisuuden toiminnasta.
Johtopäätösten keskiöön nousi se, kuinka organisaatiokulttuurin ilmiöt kuten, ilmapiiri ja vuorovaikutustavat, vaikuttavat kaikkiin jatkuvan uudistumisen elementteihin. Työyhteisössä kommunikaatiolla on suuri merkitys konkreettisessa toiminnassa, ja kaikki sujuvaa vuorovaikutusta ja dialogia tukevat keinot parantavat kokonaisvaltaisesti suorituskykyä. Jatkuvan uudistumisen kannalta näiden kehittäminen on hyvin tärkeää, sillä ne parantavat tiedon, osaamisen, suorituksen ja luovuuden ja innovaation johtamisen prosessien vaikuttavuutta.
Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ideoita kohdeorganisaation henkilöstöhallinnolle myynnin esimiestyön kehittämiseen jatkuvan uudistumisen tukemiseksi. Tutkimuskysymyksinä olivat: minkälaisia menetelmiä kohdeorganisaation myynnin esimiestyössä on käytössä tiedon johtamiselle, osaamisen johtamiselle, suorituksen johtamiselle sekä luovuuden ja innovatiivisuuden johtamiselle, ja mitä teorian perusteella voidaan sanoa jatku-vasta uudistumisesta kohdeorganisaation myynnin esimiestyössä?
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja tutkimukseen osallistui viisi esimiestä myynnin funktiosta. Kohdeorganisaation ja haastateltavien esimiesten nimiä ei opinnäytetyössä mainita.
Tutkimusmenetelmin saatiin esille monia nykyisiä menetelmiä jatkuvan uudistumisen elementtien tukemiseksi. Haastatteluista sai konkreettisen kuvan esimiesten näkemyksistä sekä heidän käsityksistään jatkuvan uudistumisen ilmiöstä. Aineistosta nousi esille monia johtopäätöksiä, keskeisiä havaintoja ja kehitysehdotuksia jatkuvan uudistumisen nykytilasta kohdeorganisaation myynnin esimiestyössä sekä ajatuksia tulevaisuuden toiminnasta.
Johtopäätösten keskiöön nousi se, kuinka organisaatiokulttuurin ilmiöt kuten, ilmapiiri ja vuorovaikutustavat, vaikuttavat kaikkiin jatkuvan uudistumisen elementteihin. Työyhteisössä kommunikaatiolla on suuri merkitys konkreettisessa toiminnassa, ja kaikki sujuvaa vuorovaikutusta ja dialogia tukevat keinot parantavat kokonaisvaltaisesti suorituskykyä. Jatkuvan uudistumisen kannalta näiden kehittäminen on hyvin tärkeää, sillä ne parantavat tiedon, osaamisen, suorituksen ja luovuuden ja innovaation johtamisen prosessien vaikuttavuutta.