Uusien markkina-alueiden ja myyntipaikkojen kartoitus Case Bisly Oy
Mäkelä, Mikko (2015)
Mäkelä, Mikko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610381
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on laatia markkinointisuunnitelma uusien markkina-alueiden ja myyntipaikkojen selvittämiseksi Suomessa matkamuistotuotteita myyvälle Bisly Oy:lle.
Bisly Oy on osa kansainvälistä Robin Ruth konsernia joka toimii maailmanlaajuisesti matka-muisto- ja liikelahjamarkkinoilla vahvasti tunnettuna brändinä.
Suunnitelman rakentamisessa käsittelen rinnakkain markkinoinnin teoriaa laadullisen markki-nointitutkimuksen kautta sekä käytännön keinoja ja ideoita tavoitteiden toteuttamiseksi Suo-men markkinoilla. Tarkoituksena on teoriatietoa soveltamalla etsiä keinoja käytännön markki-nointitoimenpiteiden ja ideoiden toteuttamiseksi ja myynnin lisäämiseksi.
Tarve markkinointisuunnitelmaan syntyi Bisly Oy:n halusta kehittää nykyistä markkinointiaan Suomessa nykyisen matkailijamyynnin laajentamiseksi. Tarkoitus on etsiä uusia yhteistyö-kumppaneita ja luoda ehdotuksia myös myynniksi uudelle kohderyhmälle ja tuotteiden lan-seeraamiseksi trendikkäiden suomalaisten urbaanien kuluttajien imagon kehittämiseksi.
Markkinointitutkimus on tehty kevään 2015 aikana, mutta käytännön toteutus toimenpiteiksi vaatii aikaa yrityksen luodessa toimivat ratkaisut kunkin uuden jälleenmyyjän kanssa.
Markkinointisuunnitelman budjetti- tai talousasioita en tässä opinnäytetyössäni käsittele.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma uusien myyntipaikkojen kartoittami-seksi. Bislyn toiminta Suomessa on jo vakiintunut perinteisen matkamuistomyynnin osalta kattamaan tärkeimmät turistikohteet ja turismia palvelevat satama- ja lentokenttäkohteet. Markkinapaikkojen laajentamisessa on siis lähinnä kaksi tapaa kasvattaa myyntiä:
- Pyrkiä kasvuun lisäämällä nykyisen matkailijamyynnin myyntipaikkoja, tai hyödyntä-mällä ”shop in shop” –konseptia.
- Pyrkiä luomaan uutta myyntiä, perinteisen matkailijamyynnin lisäksi, uusille kohde-ryhmille jotka haluavat korostaa omaa paikallista urbaania imagoaan muodikkaalla brändillä.
Bisly Oy on osa kansainvälistä Robin Ruth konsernia joka toimii maailmanlaajuisesti matka-muisto- ja liikelahjamarkkinoilla vahvasti tunnettuna brändinä.
Suunnitelman rakentamisessa käsittelen rinnakkain markkinoinnin teoriaa laadullisen markki-nointitutkimuksen kautta sekä käytännön keinoja ja ideoita tavoitteiden toteuttamiseksi Suo-men markkinoilla. Tarkoituksena on teoriatietoa soveltamalla etsiä keinoja käytännön markki-nointitoimenpiteiden ja ideoiden toteuttamiseksi ja myynnin lisäämiseksi.
Tarve markkinointisuunnitelmaan syntyi Bisly Oy:n halusta kehittää nykyistä markkinointiaan Suomessa nykyisen matkailijamyynnin laajentamiseksi. Tarkoitus on etsiä uusia yhteistyö-kumppaneita ja luoda ehdotuksia myös myynniksi uudelle kohderyhmälle ja tuotteiden lan-seeraamiseksi trendikkäiden suomalaisten urbaanien kuluttajien imagon kehittämiseksi.
Markkinointitutkimus on tehty kevään 2015 aikana, mutta käytännön toteutus toimenpiteiksi vaatii aikaa yrityksen luodessa toimivat ratkaisut kunkin uuden jälleenmyyjän kanssa.
Markkinointisuunnitelman budjetti- tai talousasioita en tässä opinnäytetyössäni käsittele.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma uusien myyntipaikkojen kartoittami-seksi. Bislyn toiminta Suomessa on jo vakiintunut perinteisen matkamuistomyynnin osalta kattamaan tärkeimmät turistikohteet ja turismia palvelevat satama- ja lentokenttäkohteet. Markkinapaikkojen laajentamisessa on siis lähinnä kaksi tapaa kasvattaa myyntiä:
- Pyrkiä kasvuun lisäämällä nykyisen matkailijamyynnin myyntipaikkoja, tai hyödyntä-mällä ”shop in shop” –konseptia.
- Pyrkiä luomaan uutta myyntiä, perinteisen matkailijamyynnin lisäksi, uusille kohde-ryhmille jotka haluavat korostaa omaa paikallista urbaania imagoaan muodikkaalla brändillä.