Kasvatuskumppanuus Kauhajoen seurakunnan varhaiskasvatuksessa
Kuortti, Hilkka (2015)
Kuortti, Hilkka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610452
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa on yleistynyt kasvatuskumppanuuden käsite. Kirkon varhaiskasvatus on kumppanuusajattelun kautta vahvistanut lapsi- ja perhelähtöistä toimintatapaa. Kirkon ja yhteiskunnan muutokset haastavat jatkuvaan kehittämiseen.
Tämän kehittämistoiminnan tavoitteena oli varhaiskasvatuksen toimintatapojen kehittäminen kasvatuskumppanuuden näkökulmasta Kauhajoen seurakunnassa. Tarkoituksena oli lapsen hyvän kasvun tukeminen. Tavoitteeseen pyrittiin tutki-muksellisen kehittämistoiminnan prosessilla. Tämä eteni miellekartan, koulutuspäivän ja learning cafe -aineistojen kautta. Seurakunnan varhaiskasvatuksen yhdeksän työntekijää muodostivat kehittämisryhmän, joka tuotti kaksi ensimmäistä aineistoa ja toteutti reflektiota eri vaiheissa. Learning cafe -ideakahvilassa aineiston tuotti 15 lasten vanhempaa ja isovanhempaa.
Miellekartta kuvasi kehittämisryhmän käsityksiä kasvatuskumppanuudesta prosessin alussa ja tulokset olivat pohjana koulutuspäivässä. Tämän tuloksena nousi esille konkreettisia kehittämistarpeita toimintatavoissa. Ideakahvilassa osallistujat tuottivat kehitettäviä asioita kumppanuuden näkökulmasta. Eri aineistojen tulokset koottiin toimintajärjestelmän mallia mukailevaan kehikkoon.
Kehittämistoiminnan edetessä ilmeni, että kasvatuskumppanuus on monitahoinen asia, joka voi toteutua osallisuutena koko lasta ympäröivässä yhteisössä. Lapsen hyvää kasvua tukevat yhteisön toimiva viestintä, kasvatusvastuun jakaminen ja eri toimijoiden käytäntöjen yhteensovittaminen. Seurakunta on yksi osa lapsen yhteisöä. Seurakunnan varhaiskasvatuksen työntekijöiden tehtävänä on aktiivisella kumppanuudella ja kehitysmyönteisyydellä rakentaa luottamusta ja kehittää dialogista toimintatapaa yhteisössä.
Tämän kehittämistoiminnan tavoitteena oli varhaiskasvatuksen toimintatapojen kehittäminen kasvatuskumppanuuden näkökulmasta Kauhajoen seurakunnassa. Tarkoituksena oli lapsen hyvän kasvun tukeminen. Tavoitteeseen pyrittiin tutki-muksellisen kehittämistoiminnan prosessilla. Tämä eteni miellekartan, koulutuspäivän ja learning cafe -aineistojen kautta. Seurakunnan varhaiskasvatuksen yhdeksän työntekijää muodostivat kehittämisryhmän, joka tuotti kaksi ensimmäistä aineistoa ja toteutti reflektiota eri vaiheissa. Learning cafe -ideakahvilassa aineiston tuotti 15 lasten vanhempaa ja isovanhempaa.
Miellekartta kuvasi kehittämisryhmän käsityksiä kasvatuskumppanuudesta prosessin alussa ja tulokset olivat pohjana koulutuspäivässä. Tämän tuloksena nousi esille konkreettisia kehittämistarpeita toimintatavoissa. Ideakahvilassa osallistujat tuottivat kehitettäviä asioita kumppanuuden näkökulmasta. Eri aineistojen tulokset koottiin toimintajärjestelmän mallia mukailevaan kehikkoon.
Kehittämistoiminnan edetessä ilmeni, että kasvatuskumppanuus on monitahoinen asia, joka voi toteutua osallisuutena koko lasta ympäröivässä yhteisössä. Lapsen hyvää kasvua tukevat yhteisön toimiva viestintä, kasvatusvastuun jakaminen ja eri toimijoiden käytäntöjen yhteensovittaminen. Seurakunta on yksi osa lapsen yhteisöä. Seurakunnan varhaiskasvatuksen työntekijöiden tehtävänä on aktiivisella kumppanuudella ja kehitysmyönteisyydellä rakentaa luottamusta ja kehittää dialogista toimintatapaa yhteisössä.