MEIKÄ SOITTAA BÄNDISSÄ : Opetusmateriaalia bändityöskentelyyn
Rantala, Julia (2015)
Rantala, Julia
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610435
Tiivistelmä
Pedagogisena opinnäytetyönäni olen työstänyt kauan suunnittelemaani bändityöskentelyopasta. Oppaani lähtökohtana on opastaa nuoria soittajia omissa instrumenteissaan sekä laulamisessa nimenomaan bändissä soittamisen lähtökohdista. Idea oppaan tekemiseen lähti siitä ongelmasta, että en ole löytänyt instrumenttiopasta, jossa soittimiin tutustuttaisiin bändissä soittamisen lähtökohdasta. Pyrkimyksenäni oli opasta tehdessäni se, että ilman aiempaa soittokokemustakin voisi näillä oppaastani saaduilla tiedoilla soittaa bändissä. Näillä tiedoilla osaisi soveltaa omaa soittoaan muihin soittajiin, kuunnella ja soittaa tyylinmukaisesti. Tähän opinnäytetyöhöni ei ole laitettu liiteeksi opastani koska en halua ideoitani vielä tässä vaiheessa julkiseksi. Haaveenani olisi löytää oppaalleni julkaisija tai vaihtoehtoisesti julkaisen sen omakustanteisesti ainakin omaan opetuskäyttööni. Avaan kuitenkin oppaan sisältöä pääpiirteittäin ja kerron mitä bändissä soittamiseen liittyviä osioita oppaassani käsittelen ja miten.
Tämän opinnäytetyöni tarkoituksena oli myös kasata tietoa nuoruudesta ja nuorten kanssa työskentelemisestä musiikin parissa. Halusin myös tuoda esille ihmisten erilaisuutta ja yksilöllisyyttä ja sitä kuinka musiikinohjaajan tulisi huomioida näitä opettaessaan yksilöitä tai ryhmiä. Avaan työssäni myös omia kokemuksiani nuorten ohjaajana sekä ryhmissä, että yksilöopetuksessa.
Tämän opinnäytetyöni tarkoituksena oli myös kasata tietoa nuoruudesta ja nuorten kanssa työskentelemisestä musiikin parissa. Halusin myös tuoda esille ihmisten erilaisuutta ja yksilöllisyyttä ja sitä kuinka musiikinohjaajan tulisi huomioida näitä opettaessaan yksilöitä tai ryhmiä. Avaan työssäni myös omia kokemuksiani nuorten ohjaajana sekä ryhmissä, että yksilöopetuksessa.