Porin perusturvakeskuksen tehostetun palveluasumisen hoitoprosessien kehittäminen
Candolin, Heidi (2015)
Candolin, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610253
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhtenäiset hoitoprosessit tehostetun palveluasumisen yksiköihin. Opinnäytetyöhön kuului kaikki julkiset Porin perusturvakeskuksen vanhuspalveluiden tehostetun palveluasumisen yksiköt. Tavoitteena oli kuvata mitä vaiheita hoitoprosessit sisältävät, kuvata prosessiin liittyvät yhteistyötahot sekä löytää ja kuvata yhtenäisten hoitoprosessien kehittämisajatuksia ja tulevaisuusnäkymiä.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin Delfoi-menetelmää. Aineisto hankittiin asiantuntijoilta sähköpostikyselyn avulla. Kyselykierroksia oli yhteensä kolme. Asiantuntijapaneeli koostui Porin perusturvakeskuksen vanhuspalveluiden tehostetun palveluasumisen yksiköiden esimiehistä ja sairaanhoitajista (n=46). Ensimmäinen Delfoi-kierros oli kartoittava ja nykytilaa selvittävä. Aineisto oli laadullinen ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä. Vastauksista nousi kaksi teemaa, joita haluttiin tarkentaa toisella Delfoi- kierroksella. Teemat olivat prosessin sujuvuuden tekijät ja kehittämistarpeet. Toisen Delfoi-kierroksen kysymykset olivat monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset analysoitiin käyttäen Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja tulokset esitettiin graafisina kuvioina.
Kolmas Delfoi-kierros oli arviointi- ja kommentointikierros, jonka asiantuntijat koostuivat Porin perusturvakeskuksen vanhuspalveluiden tehostetun palveluasumisen yksiköiden esimiehistä (n=13). Kyselyn tavoitteena oli saavuttaa yksimielisyys yhtenäisten hoitoprosessien kehittämisestä sekä tekijöistä ja kehittämistarpeista, joihin tulisi kiinnittää huomioita hoitoprosessien kehittämisessä. Kysymykset pohjautuivat toisen kierroksen vastauksiin. Kysely sisälsi väittämiä jokaisesta prosessin sujuvuuden tekijöistä ja kehittämistarpeista kyllä/ei-vastausvaihtoehdoilla sekä avoimen kysymyksen.
Tavoiteltu konsensus saavutettiin kolmannella Delfoi-kierrokselle ja opinnäytetyön tuloksena muodostuivat asiakkaan yhtenäiset hoitoprosessit vanhusten tehostetun palveluasumisen yksiköihin. Hoitoprosesseja voidaan jatkossa hyödyntää hoitoprosessien uudistamisessa, päällekkäisyyksien tarkastelussa, toiminnan tehostamisessa sekä yhteistyön kehittämisessä.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytettiin Delfoi-menetelmää. Aineisto hankittiin asiantuntijoilta sähköpostikyselyn avulla. Kyselykierroksia oli yhteensä kolme. Asiantuntijapaneeli koostui Porin perusturvakeskuksen vanhuspalveluiden tehostetun palveluasumisen yksiköiden esimiehistä ja sairaanhoitajista (n=46). Ensimmäinen Delfoi-kierros oli kartoittava ja nykytilaa selvittävä. Aineisto oli laadullinen ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä. Vastauksista nousi kaksi teemaa, joita haluttiin tarkentaa toisella Delfoi- kierroksella. Teemat olivat prosessin sujuvuuden tekijät ja kehittämistarpeet. Toisen Delfoi-kierroksen kysymykset olivat monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset analysoitiin käyttäen Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja tulokset esitettiin graafisina kuvioina.
Kolmas Delfoi-kierros oli arviointi- ja kommentointikierros, jonka asiantuntijat koostuivat Porin perusturvakeskuksen vanhuspalveluiden tehostetun palveluasumisen yksiköiden esimiehistä (n=13). Kyselyn tavoitteena oli saavuttaa yksimielisyys yhtenäisten hoitoprosessien kehittämisestä sekä tekijöistä ja kehittämistarpeista, joihin tulisi kiinnittää huomioita hoitoprosessien kehittämisessä. Kysymykset pohjautuivat toisen kierroksen vastauksiin. Kysely sisälsi väittämiä jokaisesta prosessin sujuvuuden tekijöistä ja kehittämistarpeista kyllä/ei-vastausvaihtoehdoilla sekä avoimen kysymyksen.
Tavoiteltu konsensus saavutettiin kolmannella Delfoi-kierrokselle ja opinnäytetyön tuloksena muodostuivat asiakkaan yhtenäiset hoitoprosessit vanhusten tehostetun palveluasumisen yksiköihin. Hoitoprosesseja voidaan jatkossa hyödyntää hoitoprosessien uudistamisessa, päällekkäisyyksien tarkastelussa, toiminnan tehostamisessa sekä yhteistyön kehittämisessä.