Pikaruokaravintolan konseptin uudistaminen
Suvanto, Sanna (2015)
Suvanto, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710772
Tiivistelmä
Muru-Dining Oy on kolmen ravintoloitsijan omistama ravintolakonserni, jolla on tällä hetkellä kolme menestyvää ravintolaa Helsingissä. Kesän 2015 jälkeen konserni avaa neljännen ravintolansa, Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan, Helsingin Kampin keskukseen. Tämän opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantona Muru-Dining Oy:ltä, ja opinnäytetyöntekijälle sitä ehdotettiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kautta.
Opinnäytetyö tutkii Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan konseptiin liitettyjä mielikuvia visuaalisen ilmeen, ruuan ja hinnoittelun osalta. Tarkoituksena on tehdä Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan konseptista uusi ja paranneltu versio konsernin Kaartin Hodari ja Hummeri -ravintolasta. Tutkimuksella pyrittiin myös tuomaan esiin pikaruokaravintolalta puuttuva tarkka segmentti, jotta konseptia voidaan kohdistaa tälle esiin tulleelle segmentille. Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolasta halutaan tehdä nykyaikainen pika-ruokaravintola, korostaen take away:n ja itse koottujen dogien mahdollisuutta.
Tutkimuksen teoria -osuudessa pureuduttiin mielikuvamarkkinointiin konseptin luomisessa, sekä yrityksen tavoitemielikuvan, visuaalisen identiteetin, ja imagon rakentamiseen. Yrityksen visuaalista ilmeen tärkeyttä myös avattiin nimen, logon, typografian ja tunnusvärien osalta. Konseptin uudistamisessa tärkeitä asioita ovat asiakas- ja markkinatuntemus, jota avataan segmentoinnin ja tuotekonseptin ohella.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jotta saataisiin mahdollisimman suuri määrä vastaajia. Tutkimus toteutettiin huhtikuun 2015 aikana kaksiosaisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen kyselyosuus lähetettiin sähköpostitse tuhansille ihmisille, ja kyselyyn oli myös mahdollista vastata Kaartin Hodari ja Hummeri – ravintolan Internet-sivuilla. Vastaajien määrä oli parhaimmillaan yli 7500, joka toi tutkimukselle luotettavuutta.
Tutkimustulosten kautta Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan segmentiksi muotoutuivat 20–29 -vuotiaat nuoret aikuiset. Segmenttiä kiinnostavat uudenlaiset ravintolat, ja he kokevat Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan visuaalisen ilmeen houkuttelevana. Tutkimustulosten perusteella Kampin Hodari ja Hummeri -pikaruokaravintolan kannattaa konseptia toteuttaessaan hinnoitella annokset suunniteltua hieman edullisemmin, panostaa istumapaikkoihin ja itse koottaviin dogeihin, sekä toteuttaa mahdollisuus tilata take away – ateria puhelinapplikaation avulla. Jatkotutkimusta kannattaa tehdä koskien Kampin Hodari ja Hummerin konseptin toimivuutta, kun pikaruokaravintola on ollut jonkin aikaa toiminnassa.
Opinnäytetyö tutkii Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan konseptiin liitettyjä mielikuvia visuaalisen ilmeen, ruuan ja hinnoittelun osalta. Tarkoituksena on tehdä Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan konseptista uusi ja paranneltu versio konsernin Kaartin Hodari ja Hummeri -ravintolasta. Tutkimuksella pyrittiin myös tuomaan esiin pikaruokaravintolalta puuttuva tarkka segmentti, jotta konseptia voidaan kohdistaa tälle esiin tulleelle segmentille. Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolasta halutaan tehdä nykyaikainen pika-ruokaravintola, korostaen take away:n ja itse koottujen dogien mahdollisuutta.
Tutkimuksen teoria -osuudessa pureuduttiin mielikuvamarkkinointiin konseptin luomisessa, sekä yrityksen tavoitemielikuvan, visuaalisen identiteetin, ja imagon rakentamiseen. Yrityksen visuaalista ilmeen tärkeyttä myös avattiin nimen, logon, typografian ja tunnusvärien osalta. Konseptin uudistamisessa tärkeitä asioita ovat asiakas- ja markkinatuntemus, jota avataan segmentoinnin ja tuotekonseptin ohella.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jotta saataisiin mahdollisimman suuri määrä vastaajia. Tutkimus toteutettiin huhtikuun 2015 aikana kaksiosaisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen kyselyosuus lähetettiin sähköpostitse tuhansille ihmisille, ja kyselyyn oli myös mahdollista vastata Kaartin Hodari ja Hummeri – ravintolan Internet-sivuilla. Vastaajien määrä oli parhaimmillaan yli 7500, joka toi tutkimukselle luotettavuutta.
Tutkimustulosten kautta Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan segmentiksi muotoutuivat 20–29 -vuotiaat nuoret aikuiset. Segmenttiä kiinnostavat uudenlaiset ravintolat, ja he kokevat Kampin Hodari ja Hummeri – pikaruokaravintolan visuaalisen ilmeen houkuttelevana. Tutkimustulosten perusteella Kampin Hodari ja Hummeri -pikaruokaravintolan kannattaa konseptia toteuttaessaan hinnoitella annokset suunniteltua hieman edullisemmin, panostaa istumapaikkoihin ja itse koottaviin dogeihin, sekä toteuttaa mahdollisuus tilata take away – ateria puhelinapplikaation avulla. Jatkotutkimusta kannattaa tehdä koskien Kampin Hodari ja Hummerin konseptin toimivuutta, kun pikaruokaravintola on ollut jonkin aikaa toiminnassa.