Käyttäjien kokemuksia sähköisen Marevan-seurantapalvelun käytöstä
Laukkanen, Marko (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laukkanen, Marko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810898
Tiivistelmä
Terveydenhuoltopalveluiden sähköistämisen kautta pyritään saavuttamaan merkittäviä terveys- ja tuottavuusvaikutuksia. Yksi tällainen sähköinen palvelu on omahoitoa tukeva Marevan seurantapalvelu. Seurantapalvelun käyttäjiksi soveltuvat terveydenhuollon asiakkaat, joilla on hyvä hoitotasapaino, hoitomyönteisyys sekä riittävä perustason tietotekninen osaaminen. Käyttökoulutuksen jälkeen asiakas saa käyttöoikeuden Marevan-seurantapalveluun, josta hän näkee omahoidon toteuttamiseen tarvittavat lääkitysannostukset, tulevat laboratoriotutkimusajat sekä niiden tulokset.
Sähköisiin palvelujärjestelmiin siirtyessä muuttuu myös terveydenhuoltoalan ammattilaisen rooli asiantuntija-auktoriteetista potilaan eli asiakkaan yhteistyökumppaniksi ja motivoivaksi omahoitovalmentajaksi. Tukemisen ja motivoinnin kautta parannetaan omahoidon toteutumisen edellytyksiä, potilaan hoitoon sitoutumista, hoidon tuloksellisuutta sekä potilaan tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon.
Tämä määrällisenä tutkimuksena toteutettu opinnäytetyö selvitti sähköistä Marevan-seurantapalvelua käyttävien asiakkaiden käyttökokemuksia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla ja tuloksia analysoitiin taulukkolaskentaohjelmalla tilastollisia menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita kehittävä Assi-hanke.
Asiakkaat kokivat sähköisen Marevan-seurantapalvelun hyödylliseksi ja turvalliseksi työkaluksi sairautensa hoidossa. Tärkeimpinä kehittämisalueina nousivat esiin käyttäjäpalautteisiin reagoiminen, palvelun toimitusviiveet, viestitoiminnallisuuden toteuttaminen, sekä asiakassegmentoinnin tarkentaminen. Jatkotutkimuksissa tulisi selvittää, piilevätkö palvelun viiveet teknisessä järjestelmässä vai terveydenhuoltoammattilaisten kirjaamiskäytännöissä. Samoin olisi tärkeää selvittää syitä palautejärjestelmän toimintaongelmiin.
Sähköisiin palvelujärjestelmiin siirtyessä muuttuu myös terveydenhuoltoalan ammattilaisen rooli asiantuntija-auktoriteetista potilaan eli asiakkaan yhteistyökumppaniksi ja motivoivaksi omahoitovalmentajaksi. Tukemisen ja motivoinnin kautta parannetaan omahoidon toteutumisen edellytyksiä, potilaan hoitoon sitoutumista, hoidon tuloksellisuutta sekä potilaan tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon.
Tämä määrällisenä tutkimuksena toteutettu opinnäytetyö selvitti sähköistä Marevan-seurantapalvelua käyttävien asiakkaiden käyttökokemuksia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla ja tuloksia analysoitiin taulukkolaskentaohjelmalla tilastollisia menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita kehittävä Assi-hanke.
Asiakkaat kokivat sähköisen Marevan-seurantapalvelun hyödylliseksi ja turvalliseksi työkaluksi sairautensa hoidossa. Tärkeimpinä kehittämisalueina nousivat esiin käyttäjäpalautteisiin reagoiminen, palvelun toimitusviiveet, viestitoiminnallisuuden toteuttaminen, sekä asiakassegmentoinnin tarkentaminen. Jatkotutkimuksissa tulisi selvittää, piilevätkö palvelun viiveet teknisessä järjestelmässä vai terveydenhuoltoammattilaisten kirjaamiskäytännöissä. Samoin olisi tärkeää selvittää syitä palautejärjestelmän toimintaongelmiin.