dc.contributor.author | Hilliaho, Arja | - |
dc.date.accessioned | 2015-05-28T10:46:28Z | |
dc.date.available | 2015-05-28T10:46:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201505219520 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/94392 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Hilliaho, Arja. Kotoutumisen tukena. Tupa-hankkeessa toimineiden vapaaehtoisten
ajatuksia ja kokemuksia tehtävästä ja valmennuksesta siihen. Diak Pori, kevät 2015¸57 s., 1 liite
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Tampereen kaupungin kotouttavan sosiaalityön palvelut olivat yhteistyökumppaneina Tampereen seurakuntayhtymän Diakoniakeskuksen toteuttamassa Tupa-hankkeessa. Hankkeen tarkoituksena oli luoda pakolaisten kotoutumista edistävä vapaaehtoistoimintaan perustuva malli, joka toimisi lisäresurssina ja kiinteässä yhteydessä virallisen kotouttamisprosessin kanssa.
Opinnäytetyö Tupa-hankkeeseen tehtiin Diakonia-ammattikorkeakoulun pyynnöstä ja sen kohderyhmänä oli Tupa-hankkeessa toimineet vapaaehtoiset. Vapaaehtoisten tehtävänä oli toimia pakolaisten tukihenkilönä ja rinnalla kulkijoina tutustuttaen heitä suomalaiseen yhteiskuntaan ja elämäntapaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää oliko Tupa-hankkeessa toimineiden tukihenkilöiden saama valmennus ollut heidän mielestään riittävä koettuun tehtävään nähden ja vastannut heidän odotuksiaan. Tutkimuksesta saatua tietoa peilattiin tukihenkilöiden valmennuksessa saamaan tietoon. Lisäksi tuloksia verrattiin aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja teoriatietoon. Näiden tietojen perusteella pohdittiin, kuinka valmennusta voisi kehittää.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen menetelmin: puolistrukturoidun kyselyn, osallistuvan havainnoinnin ja syventävien haastattelujen keinoin. Osallistuva havainnointi tapahtui tukihenkilöiden tapaamisissa. Kyselyjä lähetettiin 30 ja vastauksia saatiin 18. Vastausprosentiksi tuli 60, mikä on aiempiin vastaaviin tutkimuksiin verrattuna erinomainen.
Tukihenkilöiden mielestä valmennus oli ollut vähäistä, mutta yleensä ottaen kuitenkin riittävää. Tutkimustulosten perusteella valmennusta on vaikea kohdentaa kovin tarkasti, koska pakolaiset tulevat hyvin erilaisista lähtökohdista asumisympäristön, kulttuurin ja koulutuksen suhteen. Tärkeintä on olla oma itsensä ja omata halua auttaa.
Tärkeimpänä kehittämisalueena tutkimustuloksista nousi ihmisten kohtaamiseen liittyvät asiat. Koska suurimmat tukihenkilöiden kohtaamat ongelmat liittyivät kommu-nikointiin, olisi valmennuksessa hyvä kiinnittää huomiota vuorovaikutustaitoihin; selkokieliseen kommunikointiin, elekieleen ja tunteiden ilmaisutapoihin eri kulttuureissa. | fi |
dc.description.abstract | ABSTRACT
Hilliaho, Arja. How to support integration of immigrants? Thoughts and experiences which support persons in the Tupa-project have about the job and training. Language: Finnish. Diak, Spring 2015, 57 p., 1 appendix.
Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services, Option in Diaconal Social Work. Degree: Bachelor of Social Services + qualification for a post of diaconia in the Evangelical Lutheran Church of Finland (deacon)
Diaconia University of Applied Sciences (Diak), the Tampere Immigrant Office´s integration work and The Diaconal Centre of Tampere Lutheran Parishes were in co-operation in the Tupa-project. The aim of this project was to create the model how the voluntary support persons can improve integration of refugees together with the Immigrant Office´s integration work.
This thesis was made at Diak’s request and the focus group were the volunteers of the Tupa-project, whose work was to support refugees and familiarize them with Finnish society and living.
The aim of this thesis was to answer if the training given to support persons has been sufficient. The expectations of those volunteers were compared to the training which was given. In addition the data was compared with those themes done before and the theory. It was also estimated how the training could be developed according to all that data.
The research was qualitative. The data were gathered through observation, questionnaires (appendix 1) and theme interviews. The observation was done in meetings of volunteers and persons in charge. The questionnaires were sent totaling 30 and answers given totaling 18. So the response rate was 60%.
In the opinion of the volunteers the training has been limited but anyway sufficient. According to the data it’s difficult to focus the training because the refugees are coming from so many different environments and cultures and they have different educational basis. The most important point is to be genuine and to be helpful.
The data of this thesis told that the most important areas to develop were giving advice on how to meet different people. The major problems were those with communication and that’s why the main purpose of training should be to pay attention to the skills of interaction, hand signs and how to show feelings in different cultures.
Keywords: immigrant, refugee, integration, voluntary work, volunteer, qualitative re-search | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Diakonia-ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Kotoutumisen tukena : Tupa-hankkeessa toimineiden vapaaehtoisten ajatuksia ja kokemuksia tehtävästä ja valmennuksesta siihen | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1556 | - |
dc.organization | Diakonia-ammattikorkeakoulu | - |
dc.keyword | maahanmuuttaja | - |
dc.keyword | pakolainen | - |
dc.keyword | kotouttaminen | - |
dc.keyword | vapaaehtoistyö | - |
dc.keyword | vapaaehtoinen | - |
dc.keyword | laadullinen tutkimus | - |
dc.keyword | puolistrukturoitu kysely | - |
dc.contributor.organization | Diakonia-ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.specialization | Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | - |