TYÖKALUPAKKI PÄIVÄKOTIIN SUUNTAAVILLE OPISKELIJOILLE
Ylikoski, Roosa-Maria (2015)
Ylikoski, Roosa-Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178441
Tiivistelmä
Ylikoski, Roosa-Maria. Työkalupakki päiväkotiin suuntaaville opiskelijoille. Pori, kevät 2015. 76s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiona. Produktiossa suunniteltiin, valmistettiin ja arvioitiin työkalupakki päiväkotiin suuntaavien opiskelijoiden hyödyksi. Tavoitteena oli, että opiskelijoiden käyttöön saadaan opas, joka sisältää materiaaliapua päiväkodin toimintatuokioiden järjestämiseen. Syksyllä 2014 ja keväällä 2015 kokeiltiin toimintatuokioita Päärnäisten päiväkodissa Porissa. Toimintatuokiot, jotka oli suunnattu 3–5-vuotiaille lapsille, suunnitteli ja toteutti opinnäytetyön tekijä. Toimintatuokioissa testattiin työkalupakkiin valittuja askarteluja, liikuntaa ja lauluja käytännössä. Tuokiot toteutettiin toiminnallisin menetelmin. Produktiomuotoisena opinnäytetyönä painopisteenä oli työkalupakin eli opiskelijoiden oppaan kokoaminen.
Produktion toteutus onnistui hyvin. Testatut osiot toimivat hyvin käytännössä. Haastavaksi osoittautui materiaalin rajaaminen, sillä työkalupakkiin olisi ollut laittaa paljon muutakin materiaalia, kuin mitä siihen lopulta valittiin. Produktion arviointiin kerättiin palautetta tuokioihin osallistuneilta lapsilta ja päiväkodin kyseisten lapsiryhmien henkilökunnalta. Lisäksi arvioitiin produktion onnistumista itsearviointina.
Työkalupakki sai hyvää palautetta. Palautteen mukaan se tuli tarpeeseen ja se oli ainakin hyvä alku apumateriaalille. Positiivisena pidettiin työkalupakin visuaalista ilmettä ja sisällön monipuolisuutta. Palaute oli positiivista ja kannustavaa. Opiskelijat voivat jatkaa työkalupakin avulla materiaalin keräämistä, jonka kautta toimintatuokioiden pito helpottuu.
Asiasanat: Työkalupakki, produktio, varhaiskasvatus, lasten kehitys, liikunta, toiminnallinen opinnäytetyö
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiona. Produktiossa suunniteltiin, valmistettiin ja arvioitiin työkalupakki päiväkotiin suuntaavien opiskelijoiden hyödyksi. Tavoitteena oli, että opiskelijoiden käyttöön saadaan opas, joka sisältää materiaaliapua päiväkodin toimintatuokioiden järjestämiseen. Syksyllä 2014 ja keväällä 2015 kokeiltiin toimintatuokioita Päärnäisten päiväkodissa Porissa. Toimintatuokiot, jotka oli suunnattu 3–5-vuotiaille lapsille, suunnitteli ja toteutti opinnäytetyön tekijä. Toimintatuokioissa testattiin työkalupakkiin valittuja askarteluja, liikuntaa ja lauluja käytännössä. Tuokiot toteutettiin toiminnallisin menetelmin. Produktiomuotoisena opinnäytetyönä painopisteenä oli työkalupakin eli opiskelijoiden oppaan kokoaminen.
Produktion toteutus onnistui hyvin. Testatut osiot toimivat hyvin käytännössä. Haastavaksi osoittautui materiaalin rajaaminen, sillä työkalupakkiin olisi ollut laittaa paljon muutakin materiaalia, kuin mitä siihen lopulta valittiin. Produktion arviointiin kerättiin palautetta tuokioihin osallistuneilta lapsilta ja päiväkodin kyseisten lapsiryhmien henkilökunnalta. Lisäksi arvioitiin produktion onnistumista itsearviointina.
Työkalupakki sai hyvää palautetta. Palautteen mukaan se tuli tarpeeseen ja se oli ainakin hyvä alku apumateriaalille. Positiivisena pidettiin työkalupakin visuaalista ilmettä ja sisällön monipuolisuutta. Palaute oli positiivista ja kannustavaa. Opiskelijat voivat jatkaa työkalupakin avulla materiaalin keräämistä, jonka kautta toimintatuokioiden pito helpottuu.
Asiasanat: Työkalupakki, produktio, varhaiskasvatus, lasten kehitys, liikunta, toiminnallinen opinnäytetyö