Kauhavan hirvijokiset muisteloo : Yhteisöllinen muistelu
Moilanen, Ilkka (2015)
Moilanen, Ilkka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911338
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kuvata mitä Kauhavan Hirvijoen kyläläiset yhteisöllisesti muistelevat. Työn toimeksiantajana oli Raha-automaattiyhdistyksen tukema ”Kulttuurista muistoja” -hanke vuosille 2012-2015. Hankkeen aikana muisteluryhmä oli kokoontunut useita kertoja. Tavoitteena tällä työllä oli löytää pienelle kyläyhteisölle merkityksellisiä muistoja.
Opinnäytetyössä sovellettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerääntyi kuuden muistelukerran aikana saaduista nauhoituksista. Aineistonkeruumenetelmä opinnäytetyössä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto on luokiteltu sisällönanalyysillä. Tuloksista sain kolme luokkaa: pääluokka, yläluokka ja alaluokka, joiden avulla lähdin selvittämään tutkimuksen tuloksia. Pääluokassa oli ryhmänohjaajan ennalta antama teema. Pääluokkia löytyi yhteensä viisitoista. Yläluokkaan tulivat ne aiheet, joihin muisteluryhmän keskustelu eteni pääluokka-aiheesta. Alaluokkaan otettiin suoria lainauksia ryhmäläisten muistoista.
Tuloksena saatiin neljä erilaista kokonaisuutta: yhdessä tekemisen muistot, arjen muistot, taitajat muistoissa ja siirtolaisuus muistoissa. Näihin kokonaisuuksiin sisältyivät merkitykselliset muistot. Lisäksi merkitykselliset muistot ovat luonnollisesti edesauttaneet Kauhavan Hirvijoen kyläläisten yhteisöllisyyttä. Tutkimustuloksista toivon olevan hyötyä Kauhavan Hirvijoen nuorisoseuralle. Yhteisöllisestä muistelusta ei ole kovin paljon tutkittua tietoa, joten tulokset tuovat uutta näkökulmaa aiheesta.
Opinnäytetyössä sovellettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerääntyi kuuden muistelukerran aikana saaduista nauhoituksista. Aineistonkeruumenetelmä opinnäytetyössä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto on luokiteltu sisällönanalyysillä. Tuloksista sain kolme luokkaa: pääluokka, yläluokka ja alaluokka, joiden avulla lähdin selvittämään tutkimuksen tuloksia. Pääluokassa oli ryhmänohjaajan ennalta antama teema. Pääluokkia löytyi yhteensä viisitoista. Yläluokkaan tulivat ne aiheet, joihin muisteluryhmän keskustelu eteni pääluokka-aiheesta. Alaluokkaan otettiin suoria lainauksia ryhmäläisten muistoista.
Tuloksena saatiin neljä erilaista kokonaisuutta: yhdessä tekemisen muistot, arjen muistot, taitajat muistoissa ja siirtolaisuus muistoissa. Näihin kokonaisuuksiin sisältyivät merkitykselliset muistot. Lisäksi merkitykselliset muistot ovat luonnollisesti edesauttaneet Kauhavan Hirvijoen kyläläisten yhteisöllisyyttä. Tutkimustuloksista toivon olevan hyötyä Kauhavan Hirvijoen nuorisoseuralle. Yhteisöllisestä muistelusta ei ole kovin paljon tutkittua tietoa, joten tulokset tuovat uutta näkökulmaa aiheesta.